Učitelj

Зато се на реформним неподељеним школама заводи тзв. консолидација наставе. Пре свега потребно је да се у једном дану број предмета ограничи на два, највише на три. Та консолидација врло је ефикасна већ сама по себи, јер дозвољава ученику да без прекида ради дуже време, а учитељу опет омогућава мирније планирање рада.

Други принцип консолидације наставе концентрише директну наставу (учитељево излагање и увежбавање градива заједно са учитељем) код ученика који већ могу самостално да читају и пишу на свега 1 час дневно. Има ли, дакле, учитељ у своме одељењу 3 разреда, радиће директно само 3 часа. (Остало време може искористити за контролисање индивидуалног рада појединих ученика, да се са ученицима посаветује, да утврди дијагнозу ученикових недостатака и за друге финије дидактичке интервенције. За 1 час директне наставе са сваким одељењем пређе учитељ градиво два или три предмета, који су тај дан по распореду. Све остало:гвреме ученици индиректно (индивидуално) раде, сасвим несметано.

Као пример консолидације наставе према описаном плану наводим у приложеној табели || распоред часова || одељења у школи са три одељења за понедељак. Претпоставља се да ученици ! групе (трећи разред) имају недељно 24 часа наставе, а ученици || групе (четврти разред) 25 часова недељно. Суботом је одмор, нема наставе, остаје 5 радних дана, на сваки отпада по 5 часова, 3 пре подне а 2 после подне.

ТАБЕЛА || Пример распореда часова при консолидацији наставе у || одељењу школе са 3 одељења о а аавиривне аи литиниетн а еининвиом теиненистиаи утеши паганин реси зри језици лире еаоиреинене дрвене че ли недела Кин пити теми ДРАЧА СЗО ЕРИ

Наставни час

Група – = Подневна па 9—10 10—1 пауза 14—15 | 15—16 [) 3. разред ПиректнА Наставни језик Рачун | Наставни|Директна| Наставни 1) А раврећ језик | настава језик Пи

Да би се спровела истинска радна школа у којој ће ученици самостално да раде, омогућава такође организацијски принцип, да се истовремено у истом одељењу и у сваком предмету запосле ученици који имају једнаку „педагошку старост“. Ученик, иако је по годинама млађи, у оним предметима где боље напредује и где је способан да решава теже задатке, ради са одељењем деце која су од њега по