Učitelj

годинама старија. Обратно, слабији ученик ради са нижим одељењем у оним предметима у којима је слаб. Место сегрегације по хронолошкој старости, имамо овде систем педагошке диференцијације који се, природно, већином поклапа са диференцијацијом ученика и школског рада према обдарености. Та диференцијација не спровод“ се, дакле, у свим предметима једнако, већ у сваком понаособ, према учениковом

напретку у појединим предметима и према његовом индивидуалном радном темпу.

Та реформа неподељене школе, дакако, изискује да се испуне неки предуслови на чијем се испуњавању тек ради.

Поменули смо летимице да се препоручује измена неких спољашњих услова рада у школи тј. сама школска зграда и унутрашње уређење школе. Кад се гради нова школа, треба мислити на то да се изграде радионице за мањ, .рупе ученика који индивидуално раде. Од учионице одељене су те радионице стакленим зидом или дрвеном преградом са великим прозором, да учитељ може контролисати да ли ученици уистину раде. Тамо где је школа смештена у старој школској згради, може се радионица за индивидуални рад добити, ако се на поменути начин прегради део учионице. Препоручује се, да се место клупа заведе покретан намештај (столови и столице) који омогућава заједничку сарадњу ученика и слободније кретање, које је неопходно код оваквог начина наставе, јер деца треба да се послуже приручном библиотеком или наставним средствима (мапама, глобом итд.).

Радна школа изискује нужним начином извесна помоћна средства: табаке са упутством за индивидуални рад, радне уџбенике за ту врсту рада, допунску лектиру, радни материјал за наставу реалија итд. Наставна средства, која служе учитељу за демонстрирање, ограничавају се и дспуњавају индивидуалним материјалом који служи самосталном посматрању и стварноме раду. Највећу тешкоћу за почетак претставља приправа месечних или недељних радних табака који на подесан начин мотивишу градиво, тачно одређују шта ученик мора да научи, која вежбања да изведе, шта да нацрта, напише, која помоћна средства да употреби. Али та тешкоћа је у чехословачким школама већ отклоњена и то с успехом, уколико смо могли да проценимо.

Примена индивидуалног радног система изискује и добра контролна помоћна средства: дијагностичке тестове и тестове за испитивање знања. Ученик мора стално да се сам контролише и уверава да ли добро напредује у учењу. И та важна компонента радне школе је у ЧСР већ доста добро решена. 5!аћп! пакјадатеј5 ћу! и С5!. агаћска Опје издали су већ доста добрих наставних тестова за разне предмете.

У школама, које посећују ученици у добу које одговара добу ученика школа || ступња, нарочито је потребно да се спроведе инди-