Učitelj

ном, али већ ове године приступиће се постепено већој диференцијацији. Школски радио за народне школе са немачким наставним језиком преносе из Прага све станице чешке области и Братислава, а маџарски школски радио емитује једна од словачких станица за читаву словачку област.

План емисија школског радија. Од 1936 год. дели се програм радиоемисија за народне школе са чехословачким наставним језиком на три ступња: 1) за децу од 6—8 година; 2) за ученике од 8—10 година и 3) за грађанске школе, ученике до 15 година. За 1 ступањ емитује се једном у недељи по 25 минута, за 2 ступањ такође једном недељно по 30 минута, а за 3 ступањ двапут недељно по 30 минута. Сем тога емитује се за целокупну чехословачку школску младеж трипут недељно (у оне дане кад се не емитује прави школски радио) тзв. „јутурњи рапорт“ тј. кратка релација која траје свега 3 минута и то увек у 8 сати ујутру, на почетку наставе.

Средњошколски радио се од фебруара 1938 год. дели такође на два ступња по 25 минута једном на недељу за ниже средње школе, а једном за више средње школе, учитељске школе и стручне школе са чехословачким наставним језиком.

ИДЕЈНИ САСТАВ И САДРЖИНА ПРОГРАМА

На 1) ступњу (1—3 школска година) основ програма за чехословачке народне школе сачињавају радио-игрокази или „радио-врпце“ са са песмама тзв. „Нкапката" (лаки састави за децу, у стиху, обично шаљиве, веселе садржине) и сценском музиком. Имају или потпуно забавни карактер, а у њима наступају Кашпарек, позајмљен из позоришта са луткама, и друге реалне а деци приступачне особе, или имају и васпитни задатак (као на пр. у сценама из почетне стварне наставе), маскиран дабоме опет у шаролике живе сцене са певањем, музиком и рецитацијама. У „циклусу бајки" репродукују се драматизоване класичне народне бајке, као и модерне бајке. За чехословачки школски радио нарочито су значајне ради своје особитости тзв. „петминутовке“, у којима мали слушаоци узимају активно учешће у емитованим програмима и то певањем, гимнастиком, извођењем кратких сцена, рецитовањем и одгонетањем загонетака. Овамо спадају програми: „Певајте с нама!", „Вежбајмо!", „Поиграјте се с нама!", „Предајите с нама!" и загонетке. Деца радо слушају ове програме који учитељу пружају много корисних потстрека за његов даљи рад.

Програми за 2) ступањ (4 и 5 школска година) имају још увек „петминутовке“, понекад су на програму и репортаже. Овде већ све више ишчезавају програми, састављени на основу почетне стварне на-

Н