Učitelj

чине његове дечје песме, које ће вечито остати и које ће се вечито читати. Јер те су његове песме чисто кристалног порекла из боне душе, која се њима крепи и диже до утехе. Песме са срца, из непосредног осећања песниковог, из дечјег живота и средине, добро познате песнику, казане дечјим тоном и језиком. И то није лако изразити, исказати, умети осетити, нити се то даје сваком.

Подражавали су Змаја и певали за децу и Љуба Ненадовић и Војислав и Владимир Јовановић („Из детињства"), Ћоровић (,„Полетарче"), Чика Стева и многи други. Али је све то било: гледање одраслих на децу, писање старијих за мале.

А Змај је имао тајну, коју је само он искористио за тај смер, а то је: он се спустио сам међу децу, начинио се и сам дететом, запазио оштроумно и заволео оно, што су деца запазила и заволела, а све то облио и прожео правим дечјим смехом, оном невином веселошћу која децу краси и наивношћу, која их кити,.

А у ту тајну, која га је начинила великим дечјим песником, долазе и — безгранична и искрена љубав према деци и дубоко познавање дечје психе. А то други нису имали.

Прву, т.ј. љубав, донео је од куће и са рођењем, а животом му је удес ставио у руке дечју лиру. Друго пак, познавање детета дали су му и кућа и друштво и његова правничка и медицинска струка и јака начитаност и литература, којом је располагао.

Само су велики песници, оштроумни аналитичари дечје душе и умели да се спусте до деце и да их разумеју и осете оно, што она воле. Па и Змај је имао тај таленат, а јака воља и трезвено схватање свога књижевног задатка одвели су га и на овај благородан пут. Да ли ће његовим стазама поћи и други из нашег нараштаја и да ли ће умети да пођу, казаће нам скора будућност.

Па шта је то, што његовим симпатичним и љупким дечјим песмама даје велики књижевни ореол; Шта је то, што су морале бити штампане и прештампаване толико пута, што им се подражавало и пре и данас“ Зашто су створиле читав култ овоме творцу и постале читава школа за писце, дале нов правац радницима те врсте: Зашто су оне, има их тако хиљаду и двеста, стекле неоспоран књижевни глас, с којим би, да је само њих написао, Змај ушао у књижевну историју као признат песник не само код нас, него и код већих народаг

Да анализирамо:

1. Змајеве су дечје песме узете непосредно из дечјег живота, из дечје средине, из живота животиња и биља, све са предметима, с којима су деца у свагдашњем додиру.

2. Оне су из дечје средине и дечјег осећања —- просте теме о простим стварима, које деца разумеју и чије их слике испуњују.