Učitelj

атара терени ЕРЕ Ра РТВ РЕН ЕРЕ АЕ ЕРЕ РЕКЕ пе ВН ЕЛЕН НО 941

Како су многобројне, шарене и интересантне слике и прилике из дечјег живота и њихове околине, које се преплићу код Змаја у дечјим песмама.

Ту су вам песме: о поласку у школу, о годишњим временима, о родитељима, о Максиму који није знао читати, о лаким рачунским задаћама, о загонеткама у стиху, о оку, уху, језику и трешњоберу, о апсенику, о дечјој борби, о буви, муви, о мачку Марку, о кери Мури, о мишу, о ћурану, о веверици, о Јоји и гуска, о пачијој школи, о жабама, о зечевима, о берби, о малом Јови, о зрелом човеку на дрвену хату, о болесној лутки, о лутки коју би повели у школу, о шуми, о шећеру итд. ...Све дечја мила познанства и њихове драге симпатије. 3. Оне су слике, рељефне и вајарске, са мајсторском кичицом и длетом израђени узори, који остају истинске претставе и фигуре у дечијој свести. 4

4. Оне су топле, верне, дечјем појимању и инстинкту,. потпун израз дечјег схватања, дечјих идеја. Слике и описи, исказани до савршенства дечјим тоном и језиком, најпростијим стилом и маниром.

5, (Оне су без сувопарног моралисања, без натегнутог наравоученија, које се намеће, те одбија децу од онога, што се са неком тентенцијом за науку пружа малим читаоцима ради забаве и задовољства.

6. Оне су објективно, истинско и разнообразно позориште из дечјег живота, које се развија пред децом.

7. Читајући их деца поново проживљавају све оно у њима, што су видела, чула, осетила, проживела.

8. Оне су обливене и обасјане јасном сунчевом светлошћу, огрнуте пролећем и прожете дечјом ведрином и веселошћу.

9. И најзад, њих је писао прави и истински песник, дидактичар од студија, мислилац, који зна и уме рећи шта и како треба. Али то је и човек досетљив, весео, оран за шалу, вазда ведар и готов да насмеје, да забави, да створи прилику да читање буде и корисно и пријатно.

Дакле, Змајеве дечје песме јесу чиста књижевна лирика, реална појезија, уметничка и у форми и у изразу и садржини и оно... оно —- што сваком књижевном раду даје вредност: популарност, лак стил, весео манир, непосредност, допадљивост, истина, живост и јасност, пријатност, сугестивна моћ, вечно животне и људске тезе на лак, неосетан начин пропагиране. Зато је и Мита Нешковић дао добру студију о Змају као педагогу и васпитачу деце и народа.

Змај је у суштини био реалиста, а писао под утицајем нових модерних схватања у књижевности, зато му је ово дело трезвено и здраво. Њим би се могли дичити и већи народи.