Učitelj

28

програм за онолики број часова који је предвиђен наставним планом. У то се можемо лако уверити на сваком предмету. Обим градива је толико опширан, да се самосталном раду деце може посветити једва четвртина часова. Остале часове учитељ мора посветити непосредном раду с децом, јер у томе раду се или прелази ново градиво или се врше вежбе које се не могу замислити без непосредног руковођења учитељевог. Зато, ако учитељ од предвиђеног броја часова пола времена потпуно употреби на самосталан рад деце, онда неће моћи прећи предвиђени програм. Отуда је очигледно да при раду с два разреда за сваки се час мора саставити такав план рада, да се у току једног истог часа наизменично ради и с једним и с другим разредом. Тако раде сви истакнути учитељи.)

Кад се саставља такав план рада пред учитељем се поставља питање: с којим разредом отпочети непосредан рад.

Ако је предвиђено да се у оба разреда прелази ново градиво, најцелисходније је саставити план рада тако да се прво зада мањи задатак ономе разреду (А) у коме је за објашњење новог градива, у сравњењу с другим разредом (Б), потребно мање времена. Задатак се састоји обично у томе што ће деца имати да реше извесне примере према раније исписаном материјалу на табли или табели, на пр. да реше написане примере, да испишу мањи текст и из њега издвоје поједине реченице, да прочитају известан одељак из књиге итд. Такав задатак не треба да одузме учитељу више од 2—3 ми. нута. За то време други разред (Б) треба да припреми све што је потребно, за самосталан писмени рад, на пр. да извади писанке и уџбенике или да редар раздели писанке, да спреми материјал за писање, испише датум итд. Учитељ прилази разреду Б и даје задатак за самосталан рад који треба да послужи као припрема за усвајање новог материјала. Задатак треба да буде задат с таквим прорачуном времена, да би за то време учитељ могао у другом разреду (А) објаснити ново градиво и дати деци задатак за само-_ сталан рад. Прелазећи затим разреду који ради самостално (Б), учитељ проверава како ученици раде, објашњава градиво, даје задатак за самосталан рад у разреду и код куће и враћа се опет разреду у коме је почео рад (А), проверава његов самосталан рад и задаје домаћи задатак.

Ако пак учитељ има само у једном разреду да објасни ново градиво, а у другом — да понови или утврди пређено, онда треба да ради с разредом у коме се прелази нов материјал и даје деци

7 Н. А. Мељников, К. вопросу, 06 организацин работв: с двумђ классами, стр. 4, 1937 г., А. Нусенбаум, Двухкомплектнаа школа, стр. 63, 1937. А. Н. Карасева, Ценнњи опњт работњ с двума классами, стр. 53, 1938 г.; П. М. Белевич, Из опмта работњ с двуми классами, стр. 100, 1938 г.