Učitelj

мањи задатак. Затим прелази у разред у коме ће се утврђивати пређено и даје задатак који ће имати дуже да се ради. Томе разреду враћа се тек при крају часа да би задао домаћи задатак и скупио писанке за преглед.

И најзад, ако се у оба разреда има да утврђује или понавља пређено, онда за час треба саставити план тако да се прво старијем разреду зада задатак за самосталан рад и прелази у млађи разред. У млађем разреду ученици се вежбају на пређеном градиву и затим им се задаје задатак за самосталан рад, дају нови примери

за вежбање и домаћи задатак.

Да наведем неколико конкретних примера таквог рада с разним комбинацијама разреда и градива. Главно је да се време утрошено на непосредан рад с једним разредом подудара с временом употребљеним на “самосталан рад деце у другом разреду.

Ш РАЗРЕД Рачун |

1) Усмено рачунање с децом.) Деца израчунавају колико има десетица у 180, 250, 340 итд. и колико јединица у 39, 45 десетица итд. Решавају задатке:

а) Баштован је обрао из једног реда 11 десетица краставаца, а жена за 3 десетице мање. Колико су краставаца обрали обоје»

6) С једне јабуке обрано је 15 десетица јабука, а с друге — за 6 десетица више. Колико с обеју јабука» 2) Деца самостално решавају раније исписане примере на табли:

380 -=- 210 = — 600 — 160 450 + 230 = 700—140290 + 10 = – 800— 320 240 + 130 = 900— 150 —

3 стотине и 8 десетица = 5 стотина и 7 десетица 8 стотина и 4 десетице —

25 минута. 3) Учитељ проверава рад и даје домаћи задатак. — 10 минута.

ЈУ РАЗРЕД

Матерњи језик (граматика)

1) Деца самостално по књизи расматрају текст за вежбу Лисица и рода и спремају објашњење придева и осталих пређених речи које се налазе у тексту.

2) Учитељ издваја и објашњава поједине речи из текста који су деца прегледала и затим деца пишу текст по диктату.

Учитељ задаје:

а) Прочитати задатак и проверити да ли је све тачно написано, исправити грешке.

6) Код куће смислити реченице са речима у којима је направљена грешка и исписати из текста придеве. На цео други део часа утроши се 25 минута, а то је време које ученици Ш разр. утроше на самосталан рад под 2.

3) Деца самостално проверавају диктат. — 10 минута.

Ако је пак одељење комбиновано из Пи ТУ разреда, онда се може саставити на пр. овакав план рада:

1 Непосредни рад учитеља с децом означен је масним (црним), а самосталан дечји рад белим (обичним) петитом.