Učitelj
стави уводи дечије вртове. Кроз дечије вртове они хоће да васпитање и образовање своје деце што више приближе животу и стварности. Поред тога у новом програму, поред сваког предмета постоје опширне методолошке инструкције, као информативни материјал за наставнике.
Турска је почетком 1936 године донела такође нови програм за наставу. Он је по својим тенденцијама потпуно на висини времена. Нови програм се заснива на систему интересних центара, комплексне наставе и мотивисане активности. Знање не треба да се предаје преко уџбеника или преко наставника, него треба да се заснује на личном раду и непосредном запажању. ;
Ипак, изван ове идеално замишљене школе, у Турској постоји реална школа у народној маси, која је још далеко испод нивоа. Разлози за то налазе се у специјалним приликама турског народа. Од 45 милиона турског народа, преко 75% живи у селима. Има око 30.000 села у којима има једва 16—30 ученика под школском обавезом. Пошто се половина ових села налази у таквим географским приликама, да је немогуће набавити учитеља за сваку од ових малих дечјих група, Министар просвете са министром агрикултуре споразумели су се, да изаберу бивше поднареднике у војсци, који располажу потребном писменошћу и бистрином и да њих употребе за овај посао. Њих шаљу на краћи курс код учитеља који имају свршену учитељску школу и ови их оспособе да могу вршити учитељски посао по селима. Они се у исто време упућују и у нужна привредна знања и служе у тим заосталим крајевима и као инструктори за рационалнији рад.
· У сваком случају, ово није идеално решење, али је можда једино које произилази из могућности којима за сада Турска располаже. ; Е
Независно од овога, може се, ценећи збир напора који се улажу у свима земљама констатовати, да се свуда опажа интензивна тежња за прогресом. Она се манифестује фактом, што се за низ година последњих, просветни буџети нигде више не смањују, већ напротив, повећавају и што се у свима државама грозничавом брзином иде ка просветним реформама које по своме карактеру и тенденцији доди-
рују последње резултате педагошке науке. Д.М.
НОВЕ КЊИГЕ
Педагошка Југославија — 1918—1938, уредио Милић Р, Мајсторовић, Педагошка библиотека Југословенског учитељског удружења св. 9, 80, стр. 464, цена 30.— дин. |
У издању Југ. учит, удружења Београд, Краља Милутина 66, изашла је ових дана велика књига која је посвећена двадесетогодишњици уједињења, а односи се баш на она питања, којима се и учитељи, и сви наставници, као и интелигентни родитељи морају интересовати. Без овога зборника не би требала да буде ниједна школска и ниједна приватна наставничка библиотека, Не улазећи у анализу појединих одељака овога зборника, ми износимо само
његов садржај.