Učitelj

190 вани ва ветеринар аеаларниаавитан ера ние етернет ктитори rature i najnovijih stremienia ruskih pedagoga, pa je gotovo šteta da nije to isto učinjeno i u oblasti čehoslovačke, bugarske pedagoške književnosti, a naipače poljske i lužičko-srpske, o kojima uopće nema u leksikonu ni riječi; kao da one i ne postoje. A ono što je izneseno o bugarskoji pedagoškoj literaturi, tek se ogradilo na suhu organizaciju nastave, školskoga sistema, dok o najmarkantnijini pedagoznma naše braće nema ni riječi.

_ I neke filozofske i pedagoške termine, koje se inače u pojedinim člancima leksikona počešće spominju, nisu zasebno protumačene iako su opet objašnjene neke manje važne termine. Međutim, svi ti nedostaci lako će se s malo pažnje i volje otstrraniti kad dođe do drugoga izdania ove vrijedne edicije, a do njega i mora doći. Bila bi gotovo naša sramota kad bi djelo stalo kod prvoga izdanja kraj tolikih naših škola i kraj tolikoga broja naših učitelja, nastavnika građanskih škola i profesora, jer ona svima jednako može da služi i treba. Otstrane li se napomenuti i još neki nenapomenuti nedostaci, pa svi oni nedosaci što će ih zapazitii sami redaktori leksikona, ako ne odmah a ono s vremenom kad se od svoga hitnoga i napornoga rada ponešto odmore, onda ćemo već drugim izdanjem dobiti jednu pedagošku knjigu od trajne i neprocjenjive vrijednosti. Nije time rečeno da OVO prvo izdanje nije dobro i vrijedno, nipošto! Drugo, koliko mi sami svojim interesom za knjigu dademo mogućnosti da do njega dođe, može samo biti bolie i. generacijama koje će doći i savremenije i potpuniie. U njemu su već i u ovom prvom izdanju uglavnome savjesno i tačno osvijetljieni svi važniji i pedagoški i filozofski problemi; tako: problemi školske nastave, pedagogijskih smjerova što dolaze u modernim pedagoškim stremljenjima do izričaja u teoriji i raksi; doneseni su i prikazi iz oblasti praktične pedagopije, didaktike, opće i diferencijalne psihologije, psihotehnike, psihopatologije, skupne nastave, izvan= školskoga uzgajania, i naiposlijie političkoga uzgoja. Sve u ихапој уел 5 пајтагkantnijim zastupnicima pojedinih smjerova uzgoinih, filozosskih i teoretsko-pedagoških u strani i kod nas.

»Pedagoški leksikon« jednako služi na čast nakladnome zavodu »Minervi«, koji je do danas u mnogome zadužio i unapredio našu pedagošku literaturu djelima dr. Vladimira Filipovića, dr. Franie Higina Mandića, dr. Stiepana Matičevića, dr. Stevana Patakija, dr. Marijana Tkalčića, a ne manje i redakcionom odboru u koji su ušli naši poznati pedagozi i pedagoški i filozofski radnici gg. dr. Stevo Pataki, dr. Marijan Tkalčić, Ante Defrančeski i Josip Demarin, redom profesori. Oni su svojom punom stručnom spremom mogli i znali da svrše jedan zamašan, i u nas prvi dovršeni posao te vrste, i dadu uz »Enciklo~ediju«, koja nažalost nije bila privedena kraju, našoj pedagoškoi literaturi ı etko vrijedan prilog.

Preduzeća ovakve vrste treba ne samo hvaliti, nego i pomoći. Ne bi, dakle, smjelo biti škole, osnovne, građanske, srednje, u kojoj se tai odlični priručnik informativnoga karaktera ne bi nalazio. Naša ije želja da uskoro dođe i do drugoga njegova izdanja, ier će to samo biti dokazom da je taj smieli i odlični pothvat naišao na puno razumijevanje u našim pedagoškim i naučnim krugoviina, a ne manje morao bi naći svoga mjesta i u kući svakoga pojedinog intelektualca

bez obzira zvania i položaja. Ljiudevit Krajačić

МАТО ЛОВРАК: ДИВЉИ ДЈЕЧАК. Издање латиницом Дионичарске тискарне Друштва трезвености „Нови живот“ у Загребу, Мирогојска ул. бр. 4 — Цена 20.— дин. Илустровао Андрија Мауровић.

Мато Ловрак уме да пише за омладину и децу. То је неоспорна чињеница. Али његова књижевна дела могу читати са задовољством и одрасли, као што је ово о коме је реч, као и друго, на пример Деца Великог Села, јер Ловрак не пише строго за младеж. Његова дела ће младим читаоцима корисно послужити као увод у даљу књижевност. Тенденција је у књизи јасно изражена и наглашена, али њена књижевна вредност тиме није ни најмање умањена. Учитељ-трезвењак младалачком енергијом бори се против алкохолизма у селу Глоговцу речима и лепим примером. Помажу му у борби неки његови ученици и бескућник Лука, дванаестогодишњи дечак без родитеља, слуга у селу, кога сви редом искоришћују и наводе на зло. Њега је учитељ узео под своју заштиту и отргао од крчме и рђавог пута. Али друга страна била је јача. Крчмар са својом борбеном женом, њихови политички пријатељи у граду и пијанице у селу однели су победу. Учитељ