Učitelj
титаветевететвашиттрнсВРРирНН НЕРЕШЕН аде ПРЕ ЛР OTET 267
разноврсност предмета расејава пажњу и више замара ученике, јер мисле на то, да ли треба казати толико и толико куглица, или прстију, или дрваца, па при том заборављају на оно што је главно у раду на поимање бројева или рачунских радњи.
Мишљена смо, да ће се најлакше постићи жељени успех, ако и Баци имају наставно средство као што је и школско. Зато смо конструисали дечју рачунаљку, по истом принципу и са истим предметима — коцкама, као што је и школска. На њој ђаци раде исто и једновремено све оно, што наставник ради на школској рачунаљци. Са њом се лако рукује и потлуно је безопасна за ученике.
Због захтева, да не буде скупа, израдили смо две врсте дечијих рачунаљки, и то:
1). Једна је рачунаљка у облику ђачке торбице, или кутије, са дужином 0,30 м., ширином 0,25 и висном (дубином) 0,06 м. На једној унутрашњој страни изрезано је 10 Х 10 = 100 квадратних лежишта, у које се умећу коцке величине једног кубног сантиметра. Коцки има 100 ком. Обојене су десет са шест основних боја; 15 белих, 15 црних, 15 зелених, 15 плавих, 15 жутих, 15 црвених са свих шест страна. Деца чувају коцке у платненој кесици из које их узимају у броју и бојама колико им за рад треба.
| Код дечијих рачунаљки нису кроз средину израђене дваестице из разлога: а) што би рачунаљке морале бити веће и 6) што се уметањем између постојећих у редовима, или додавањем у продужењу тих редова, може вршити прелаз преко десетица и спајање десетица као и на школској рачунаљци.
И дечје рачунаљке имају своју десетицу, квадратну шипку дугачку 0,10 м. са основицом једног квадратног сантиметра, те је тако једнака са 10 коцки. Код ње нема гвоздене жице, да се деца не би повредила. Друга страна рачунаљке ишпартана је на квадратне сантиметре, на коме се делу ради све оно што и на словарици, код школске рачунаљке.
Ова рачунаљка је у исто време и ђачка торба, где се може сместити таблица, буквар, и све друге ђачке потребе. Она је намењена сиромашнијој деци.
2) Друга дечја рачунаљка је израђена по истом принципу као и прва. Она се састоји из правоугаоне дашчице 25 Х 36 х 3 см. Са једне стране је рачунаљка, а са друге словарица. Удешене су фијочице за оставу коцки, оловке, гуме и др. Њу би узимала имућнија деца, која хоће и могу набавити скупље и лепше ђачке торбице, у којој ће носити ову рачунаљку.
Чиниће ми велико задовољство, ако ово наставно средство буде примењено и у примени омогући лакши и успешнији рад и успех Бака у народној школи.
При изради овога Упутсва служио сам се Методиком рачунске наставе у народној школи од професора г. Јов. Ђ. Јовановића, друго издање у Београду.
Малиша Т. Стефановић