Učitelj

обради и осталих предмета, као што смо то напред истакли. Сма-трамо да је величина предмета коцки довољна, али наставно средство може се покретати у свима правцима, и тако га приближити Ђацима или ставити на жељено место у време рада.

3) Распоред треба да је водораван а не усправан.“

Овај је захтев испуњен. Дато је и нешто више, да се може радити и у усправном правцу, ако би ко прихватио наше гледиште, напред изложено по овом питању. — (ГГ. Јов. Ђ. Јовановић и М. Станковић, израдили су своје рачунице по вертикалном правцу. Са њима се не слажемо у толико, што они десетице претставаљју усправним цртама, а поред њих јединице у тачкама. Сматрамо да је наше оредство савршеније, боље и за децу појмљивије, на коме се дају појмови десетице и јединице у истом облику (види нашу десетицу поред које се нижу на жици јединице истог облика), него да се десетица приказује у четвртастом а јединица у округлом облику.

4) „Средство мора бити издашно а не скучено. Није довољно да се на њему показују и уче само количине, него и рачунске радње. Али оно тада не сме навлачити ученике на механичко учење.“

Наша рачунаљка је издашна, јер се на њој може радити са "120 коцки. Тиме је омогућен рад са прелазом и преко стотине. Није "нам познато да овај захтев испуњава и-неко друго наставно сред“ ство. Да се ученици не навлаче на механично учење, ми смо због тога израдили по две десетице кроз средину рачунаљке (20 у усправном и 20 у положеном правцу) чиме је рачунаљка добила и облик крста. Те дваестице онемогућавају ученицима да механички погађају резулатате, него морају размишљати и радом доћи до њих.

5) „Оно мора бити још и тако удешено, да се на њему може у свако доба показати само оно, што је за тај моменат потребно, а остало да се заклони. У противном би се расејавала пажња ученика.“

Ми смо и раније напоменули, да се на нашој рачунаљки може увек употребити само онолико предмета, — коцки, колико је у том моменту потребно. Тиме је у потпуности испуњен предњи захтев.

6) „С погледом на природу бројева, на њему предмети морају бити поређани у редове, кад се ради по принципу бројања, или у "прегледне групе, кад се ради по принципу посматрања.“.

И овај је захтев у свему испуњен, чиме задовољавамо и „бројаче“ и „посматраче“, а то нам је и био главни циљ у овоме раду.

7) Средства за употребу ученичку морају уз ово бити још и безопасна, да би се избегли несрећни случајеви и јевтина, да би их сваки ученик могао лако набавити. Отуда зрнца и друге ситне ствари нису за препоруку.“

Да би овоме захтеву одговорили, морамо дати нарочити одељак.

М Дечја рачунаљка

Исте бриге задавало нам је и наставно средство за ученике. „Док наставник ради са куглицама на школској рачунаљци, деца обављају исте радње на прстима, дрвцима или ком другом средству. Та

пи ___