Učitelj
Ако учитељ хоће, да му школа цвета, мора да има уређену општину. Он мора кроз опшшину да дође до ваљане школе. Из овога излази, да се мора баш као учитељ старати да му је уређена општина како би имала уређену школу. Дужност учитељева око унапређења општине потенциранија је од дужности икојега грађанина... Не велим ја, да учитељ треба да лети по општинским зборовима дигнуте песнице, стиснутих зуба и намргођена чела. Он не сме ни да се свађа, још мање да се бије... Његово је оружје паметан разлог, питамо опхођење са сваким. Тим се оружјем лагано али поуздано побеђује. Као дугогодишњи ревизор имао сам прилике да се дивим резултатима које је постигла умешност учитељева... Да учитељ имадне јаког утицаја на своју околину, он мора да буде беспрекоран и као грађанин и као учитељ. Једно без другог не иде... Из овога је јасно, да се учитељу не сме замерити ако се постара, да преко уређене општине, дође до уређене школе... Негоњен, неправедно неосуђиван, он ће удахнути у душу своје околине патриотизам, најплеменитије осећање... Самим тим, он ће грађански васпитавати и своју децу и своје грађане... Учитељска Школа мора васпитавати учитеље, народне васпштаме“ (913—915).
Буђење патриотивма школом“)
Један Немац вели: „Кад име Отаџбина постане празна реч, једно ништа; кад људи који немају ни искре патриотизма добију превагу у народу; кад све пође у лов за личном коришћу; кад све друштвене слојеве преплави материјализам, онда је — то доказује историја — народ сазрео за своју пропаст, тада је дошао почетак његова краја“ (189).
Личност учитељева. — „Српче одрасло под утицајем Србина — учитеља, одрасло у српској средини, која српски мисли и осећа, биће већ задахнуто љубављу према својој српској отаџбини... Српски учитељ има много тежу дужност од својих другова у срећнијих народа... Његови ученици треба да науче да се његова Отаџбина шири и ван граница слободне Србије; нек науче и то, да је доста српских непријатеља који би желели да Срба нестане. Износећи им то, српски учитељ мора у својим ученицима да потстакне не само љубав ка отаџбини, но да пробуди у њима и тежњу јединству, уједињењу... Да наш учитељ одговори овом племенитом задатку потребно је изменити многе прилике... Потребно је побринути се, да се младалачки жар (свршених ученика учитељских школа), да се патриотизам однегован школом не угаси првим кораком у јаву живота (191)... На жалост, чини ми се, да је ово правило са веома незнатним изузецима. Наш се учитељ строши пре времена. Његов тешки посао отежавају му стотине неприлика. Он је често приморан да се бори за свој опстанак у правом смислу те речи; његова се важност потцењује; његов се патриотизам без
2) Види „Учитељ“ год. ХУШ (1898—99).
= ас.
о пси Ата
а а