Učitelj

појединачна мала целина, која претставља прву и основну јединицу сваког заједничког живота, а у којој су чланови уз то везани и крвним сродством, поверењем, етичношћу и најприснијим саосећањем јесте породица. Каква је породица такво је друштво, таква је држава. Здрава, вредна, срећна, образована, на етичкој основи саздана породица најбоља је гаранција моћне државе. Срећа народа зависи од среће поједине основне заједнице тј. породице. И зато од породице као основе треба формирати односно реформирати друштво. Ту "треба ударити прве, јаке стубове на којима ће друштво и држава моћи да се здраво и моћно развија и да се стално усавршава.

Породицу сачињавају родитељи и деца. Дете је будућност по"родице, оно је дакле и будућност друштва и државе. Треба дакле на дете сконцентрисати сву пажњу и рад, а родитељима помоћи у подизању деце. У томе што омогућујемо да се даде добра и правилна основа развоју личности детета, ударамо темеље будућности нашој. „Лепо каже М. Монтесори: „Величина једног народа, савршенство ч0вечанства, мир међу људима: то све лежи затворено у души детета. „Ми сви гледамо на дете, јер знамо да од њега све може да постане, да у њему претстоје још све могућности.“ И даље: „Дело реформе не налази се толико у школи колико у души одраслога; — не налази се само у припремању учитеља већ у припремању родитеља и свих оних који имају учешћа у делу васпитања.“

Дете треба да је полазна тачка у изградњи сваке државе. Само онај народ осигурава себи будућност, напредак и могућност усавршавања, који постави јаку базу у систематском образовању и васпитању малог детета од најранијег детињства. И зато све државе, које данас показују јак напредак, почеле су рад на сређивању и напредовању свога друштва од малог детета. А у својој пропагандној акцији придају велику важност отварању добро снабдевених дечјих забавишта. Данашњица је врло компликована. У то компликовано друштво треба да урасте свако наше дете. Није то лако, а нарочито је отежано ако је дете у најранијем детињству препуштено случајности, пошто му се у доба кад ствара корене своје будуће самосталне личности није пружила никаква директива, која би му дала снаге и јачине за будући самосталан живот. Човечанство подлежи данас брзим и разноврсним променама. Каква ће бити будућност у којој ће наше дете да делује самостално и да ствара као самостална, формирана личност» Сигурно још много компликованија од данашњице. А ако "наше дете у првој фази развоја препустимо случајности оно неће бити довољно спремно и зато несигурно у будућности. Каква се онда перспектива указује будућности нашег детета и нашег народа»! Наше друштво још не зна праве путеве, нема утврђеног система за васпитање малог, претшколског детета. Којим законима подлежи развој детета, који су васпитни проблеми раног детињства, на шта родитељи треба да обрате пажњу у васпитању, какав однос да васпоставе између себе и деце, — у то наши родитељи нису упућени. Нежима чак васпитање малог детета још није проблем. А многи роди-