Učitelj

Песма треба да уноси радост и истинску забаву, да развија вољу према певању и да још од ране младости усади љубав за народну песму. То се постиже слободним певањем. Слободно певање је обично, просто, неукочено певање: — онако како се пева код кућа. Ово певање, искључиво ово, има да се негује у забавишту, не заборављајући ни тренутка његов задатак — да пробуди радост и интерес за песму. Песма другим речима треба овде да буде весела игра са звуцима.

Дечје песме већином су истовремено и песме за игру. Реч, тон и покрет чине нераздвојну целину. По својој природи деца хоће не само да певају него да у исто време и играју. Песма треба да прати игру и причу, одатле почиње настава певања и у школи. Песмице се одабирају са нарочитим обзиром на ритам. Ритмички нарочито: маркантне песмице за игре, за разне радове, кола и томе слично треба да имају првенство.

По себи се разуме да песма мра да буде прилагођена особинама дечјег психичког живота. Оно што децу овог узраста покреће, што је блиско њиховом преживелом животу, треба да дође до израза у песми. За децу се узимају добре, лаке, кратке, ведре и веселе деч је народне песме или уметничке у народном духу.

Песма треба да је проста у мелодији, у ритму, у речима. Обим тонова не сме да прелази дечји глас и да садржи тешке ритмичке скокове. Мелодије исто тако да су што краће, пошто је дечје памћење тонова још слабо.

О каквом формалном ·школовању музичких способности не може овде бити говора. Задовољство и пријатност не сме да се нарушава никаквим сувим увежбавањем. Исто тако не пева се у нарочито одређеним часовима за певање. Не пева се само у соби, већи у дворишту, у врту, на излетима, увек кад се укаже прилика за песму.

При обради песме свакако је потребно прво учинити садржину деци приступачном. Ту је поступак исти као код декламације. Песма се обично надовеже на нешто познато деци: или је то неки познати предмет, или догађај, или причица. Разговара се забавно о ономе што има везе са садржином песмице. Затим се прелази на мелодију и текст. Овде је важно истаћи да се текст не излаже одвојен од мелодије. То двоје иду заједно. Мелодија не само да не отежава речи, већ, напротив, олакшава да се запамте. -

Правилан поступак тражи да се и упознавање са текстом и мелодијом врши онда кад су деца расположена за то. У том случају иде се већ познатим путем: Прво се отпева цела песма. Ако је песма заинтересовала децу онда она обично сама траже да се понови. Песма се опет пева, али сада заједно са васпитачицом певају гласно она деца која могу, а остали тихо уз њих. И ово певање траје само дотле док доноси задовољство и забаве. Прекида се чим се осети да то попушта, не чекајући да наступи засићеност. Свака песма пева се и увежбава дела, никако у посебним деловима.