Veština biti čovek : (knjiga mudrosti)

ВЕШТИНА БИТИ ЧОВЕК 191

маштају, да изналазе; четврти да поаве тослозе:; пети проводе живот на сто страна, али'онине“мисле живети .. Живог им је као неки'рок, један 'одређени део времена да га употребе на нешто друго а“ не: на живог. А све је то неправедно; то дегнесрећа | и и дајство према себи самоме: ко не-живи озбиљно, пажљиво и весело, тај губи живот, тај! иде; „против онога што себи дугује,“ писао је један стари француски мислилац. равна а Пеш | „Истина је да мудрима памет долази доцкан. Њих су обузеле тако силне сугестије, пре -него се пробуди 0 размишљање, да и они: долазе у' искушење да!се преваре као Ева, и изгубе. ра; за једну јабуку. Мудри доцкан открију да је човек који душу прода ђаволу, увек 'зама ђијан. Разум се стиче, каб шта каже Платон /Република, У], по: цену највећих напора. Мучно је. прозрети оно што нас: окружава,/не гледа се што људи раде, ни што су они: 'Он'слуша што они тврде да су; врло споро људи. откривају ону: јадну душевну голотињу људи. што се око 'нас шепуре. | уто ; 1: 5: а

Што је човечји дух јачи то више треба времена да се човек отресе илузија, јер их човек кити сјајним бојама своје уобразиље. Тек после празнине и сталних разочарања у успех, човек је у стању да се врати истини и да открије да је права срећа у оној творачкој радљивости, која је саобразна нашим дубоким тежњама. ;

Мудраци су често имали много бурнију и немирнију младост него други људи, као што су и многи и највећи свеци били раскалашници. Си ина њихових страсти их је заслепљавала, обмањивали су се у истинитост својих утисака, те су правој истини давали лажну слику најживљих боја.

Али, за такве страствене природе рађа се не'опходно чиста истина. Једнога лепога дана са висине њихова искуства, открива се морални живот. Они разагнају ону збрку, коју обични људи стварају из= међу производнах узрока и формалнога узрока, као што веле сколастичари. Мудрац открива основну организацију духовне стварности;