Vojislav J. Ilić : književna studija
94 Јован СКЕРЛИЋ.
У Посланици пријатељу он казује своје дубоко уверење да мрачна садашњост може да служи тиранима, али да будућност припада само народима, да ће доћи жељени дан када ће одјекнути „слатка песма у слободној српској гори“, и да ће тада његова последња песма поздравити подмлађену слободу
Што свечано као Феникс из пепела васкршава.
Грађанска врлина су горке речи за званичну Србију онога времена, где се слобода и истина спутавале и гониле, и када се за љубав према слободи, правди, врлини, за љубав према народу добијали на руке „хладни окови“. У Обућару и његову сину, он показује и социјално осећање, и у једној живој слици слика влажну и убогу избу радникову, „станиште нужде љуте“. У Бичу, сатиричком листу који је 1889 године уређивао у Београду Сима Лукин Лазић, он је на ускршњи дан овако казивао своје ускршње жеље:
Да васкрене, сињи роб И слобода стара,
И да пукне мрачни гроб Убогих Лазара.
Да васкрене златни век Правде п милина,
Да зајечи нови век Грађанских врлина.
И када не пева непосредне догађаје из живота сувремене Србије, он увек велича заточнике и мученике слободе. У песми Са Форума он пева трагичну судбу племенитог народног трибуна римског Граха; У Смрша Катоновој пева Катона Утичког, „последњег Квирита“, који није хтео да сагне своју поноситу главу пред „крвавим диктатором“, и није хтео да преживи смрт слободе:
Нека је проклет п презрен лукави избраник рода Што мирно пред собом гледа кад земљи мре слобода Боље је презрети живот у ропство који баца,
И веран слободи еићи у крило праотаца.