Vojna enciklopedija : sveska druga : A—B
АУСТРО-УГАРСКА
у уста бомбе. Он се армира на тај начин, што се упаљачева игла, обртањем пропелера који је на њој, уврне и провири у простор ударног апарата. Кад бомба удари на објект, капела инерцијом полети напред, удари на иглу, запали се, запали већу капелу, ова иницијално пуњење, а оно експлозивно пуњење у бомби.
АУСТРО-УГАРСНА, бивша држава у Средњој Европи, састављена од аустриске царевине и маџарске краљевине, са престоницом Бечом и гл. градом БудимПештом. На челу двојне монархије била је династија Хабебурговаца. Територија: 676.250 кв. км.; 52,000.000 ст. различите народности: 12,000.000 Аустријакаца, 10,000.000 Маџара, 9,000.000 Чехословака, 6,000.000 Пољака, 3,000.000 Русина, 7,000.000 Југословена, 3,000.000 Румуна, 1,000.000 Италијана. | Сен-жерменским уговором од 10 септембра 1918 г. Аустро-Угарска је престала да постоји а од ње су образоване самосталне државе Аустрија, Чехословачка, Маџарска и Пољска (од земљишта која су раније била под Русијом, Пруском и АустроУгарском) а остали део територије припао је Југославији, Италији и Румунији.
АУТОЖИР, справа за летење, тежа од ваздуха, снабдевена мотором и елисом као и сваки други авион, само што уместо утврђених носећих површина крила — има четири у крет постављене површине, које се крећу око вертикалне осовине, за коју су зглобом спојене. Кад се авион, повучен елисом, покрене, покретне носеће површине почну саме од себе да се обрћу. Чим достигну брзину од отприлике 80 обртаја у минути, авион се диже у ваздух. У погледу сигурности ова врста авиона много је сигурнија од других, јер, ма како мала висина при губљењу брзине, кад код других апарата наступа катастрофа, аутожир се косо али полако и прагилно спушта на земљу. Пилот са свог седишта може „крила“ — носеће повр-
била.
АУТОМАТСКИ
шине — да стави у покрет или их заустави. Аутожир је пронашао Шпањоnan Ла Цјерве 1928 г. АУТО-НАРА, саставни део ауто-топа, носи темпирник и муницију. АУТО-КОМАНДЕ, в. у додатку. АУТОМАТСКА ОРУЂА су она оруђа код којих је притисак барутних гасова искоришћен за отварање цеви затвара“ чем, извлачење и избацивање ~ празне чауре опаљеног метка и за стезање повратне опруге, која се потом растеже, враћа покретне делове у првобитан положај и врши увођење следећег метка у цев. Аутоматска оруђа су пушкомитраљез, лаки митраљез, митраљез, митраљески пиштољ, аутоматски – пиштољ и аутоматски топ. АУТОМАТСКЕ ПУШКЕ M ПУШКО-
· МИТРАЉЕЗИ су француска аутоматска
пушка модел 1918, пушко-митраљез M. 1915, пушко-митраљез м. 1915—1926 и чехословачки пушко-митраљез „8 Б“ м 1926. (Детаљније види под овим имевима). АУТОМАТСКИ ДЕРОПЛАН је апарат који лети без пилота, управљан електромагнетним таласима са земље. Аутоматски аероплан може да лети и на преко 10.000 метара висине, кроз слојеве где човек не би могао да издржи мали атмосферски притисак споља, разређеност ваздуха а можда и велику | хладноћу. Аутоматизам. летења почива на двема справама: гироскопу и серво-мотору.
Гироскоп је обртна ротациона справа обртана 18.000 пута у минути од једног малог електричног мотора. Раван ротације ослања се о једну осовину учвршЂену на аероплану, али, услед обртања, она заузима увек онај став који је имала пре почетка. обртања, па ма какав положај аероплан заузимао, само се У случају промене положаја аероплана, мења угао између њих. Свака промена нормалног угла ставља у покрет —
сгрво-мотор, који одмотава, или намотава жицу спојену с крилима. Дејство
131