Železničko pitanje : nekoliko reči na adresu ministara, narodnih poslanika, sviju javnih poslenika, trgovaca i privrednika

49

заснује на мало трезвена рачуна, морао би доћи до другог уверења. _

„УУ опште пак, при оцени земљишта и тешкоћа за грађење, не може бити меродавно, ако незнатан део дужине нових железчица лежи у повољном терену; већ се мора узети у обзир општа карактеристика земљишта, за све железнице које се имају саградити.

„Два су ужа колосека која се поглавито могу употребити за железнице за јавни саобраћај и тоод0:(5 п од 1:00 м.") И вод њих има разлике у цени; први је јевтинији, особито у брдским крајевима, а други скупљи. Оба могу да подмире потребу извесног саобраћаја „наравно онај од 0:75 мањег и овај од 1:00 м. већег“ вели даље г. министар.

Но када би ово г. министрово наравно баш пи било тако апсолутно, као што он мисли“), ствар је у томе бат, што се ни којим рачуном не може доказати, да ми смемо рачунати на онај већи саобраћај. Он је мали и на нашим главним пругама, а биће још далеко мањи на свима осталима које се имају градити.

Према томе, кад овога министра неби руководило оно стрижено кошено, баш и на основу својег сопственог резонмана, морао би доћи до закључка, да се код нас може и сме применати само онај мањи колосев.

Но то неће и не да г, министар, јер вели, да би то значило толико, као кад би сиромах човек као возилац „место добрих а мало скупљих теретних кола купио јевтинија но која ће се тако превозити да превоз нешто скупље кошта а уз то ће се јоште сваки час кварити те ће возилац морати сваки час и оправку плаћати“.

За г. министра лично, као и за ствар коју хоће да заступа, било би много боље, да није и овакав разлог износио; јер оно што би хтео тиме да Еаже, као да су јевтиније железнице што и лошији производ, те да се

77) Колосек од 0:60 м. он не признаје, ма да га признају стручњаци и законодавства у другим земљама. .

5) У северном Ведсу железница Фестионог-Порт Мадок са колосеком од 60 см. већ у години 1588, имала је годишњи километарски приход од 29.000 дин. (од путника 8009 и од робе 21.000). У саобраћају било је посведневно но 6 путничких и 6 теретних возова у сваком правцу.