Žena dvadesetoga veka

301

тражећи, може наћи један начин да се уреди нека позајмица на дечин живот. Од тога би било две помоћи за растење народа: једна — што би рађања било више, а друга — што би се умирање смањило марљивијом пажњом и разумнијом хигијеном.

Ја знам добро да и варошани, као годи радници теже да имају мање деце. Зато се и враћам на оно што сам рекао мало пре о миразу. У варошана мираз смањује број деце, као што тај број смањује ниска надница у радника.

Школа Леплејова приписује смањивање рађања равној подели наследстава. У Француској, сва деца имају једнак део у наслеђивању очинства, не гледајући јесу ли мушка или женска. Родитељи, као што је већ ушло у пословицу да се каже, неће да рађају просјаке, зато имају једно или највише двоје деце. Јамачно би ове бриге нестало бар у неколико, кад би се узаконило право првородетва. И не само, говораше Леплеј, да би то помогло да се број народа увећа, него би још из тога дошао преображај народнога карактера, пошто би сва млађа браћа, невољом гоњена, старала се о себи и о животу свом.

Обновити право првородства у Француској не може нико: том се противе и друштвени