Žena i socijalizam
39
шта значе ови догађаји. Одговор је гласио: Маслина Минерву означава, вода Нептуна, и сада је на грађанима по коме ће од ова два божанства назвати свој град. Кекропс сазове народни скуп, на коме су имали право гласа и људи и жене. Људи гласаше за Нептуна, жене за Минерву, и пошто жене имадоше један глас више, победи Минерва. То разгневи Нептуна и он нареди да море поплави земље Атињана. Да би ублажили гнев божји, Атињани осуде своје жене на троструку казну: да изгубе право гласа, да њихова деца не носе мајчино име, оне саме да се не зову више Атињанке“ Прелаз из материнскога права у очинско извршен је свуда као и у Атини, чим је достигнут сличан ступањ културног развитка. Жена је потиснута у кућу, изолована је и добила нарочите одаје — гинеконитисе — у којима је живела. Била је чак искључена од додира са људима који су ту кућу посећивали. То је био главни циљ њеног изоловања. Овај преображај у обичајима добио је израза у Одисеји. Тако Телемах кори своју мајку Пенелопу због мешања са слободним људима и заповеда јој: „Ти иди кући и гледај своја посла, Вретено и разбој, и гледај Дати се девојке раду науче; говор приличи људима, А пре свега мени; јер сам ја господар у кући“ Овакво схватање већ је завладало у оно доба у целој Грчкој. И још и више. Жена, кад је и удовица, стоји под господарством најближег мушког сродника и нема више права да бира мужа. Сити дугог обмањивања лукаве Пенелопе, просиоци се кроз уста Антиноова обраћају Телемаху и захтевају: „Ето, просци те опомињу, да знаш и сам У срцу свом, а да и сви Ахајци знају! Пошљи машер и реци јој да узме за мужа Који јој се допада и кога јој отац избере.““ Жениној је слободи сад већ одзвонило. Ако изађе из куће, мора да се завија, да не би изазвала пожуду каквог другог човека. На Истоку, где су полне страсти # Васћојеп: Паз Мибвеггесће. Омирова Одисеја, песма прга. #1% На, истом месту, песма друга.
| |