Žena

МОЈЕ НОК 105

да дугачка хаљина покрије ципелу. Ако је било обратно, онда се трудила да уведе у моду кратке хаљине, да јој се што боље виде ножице.

За модом су јурили и мушки. У Француској у ХУШ. веку старе госпође, да прикрију седе власи, измаслиле су беле бароке, па су те беле бароке носиле после и младе девојке, а од њих су ту моду узели и мушки, да би старци присилили оне младе, да и они изгледају стари, и да не буде велике разлике у спољашности, |

Пребацује се женскињу, да с се оно већма бавило модом од мушких. То је приролно. Женске ву биле потиснуте у јавним повловима, круг њихова рада био је скучен, те им је остајало и више времена за таке ствари.

Нећу даље да пишем о стварима, које су опште познате, нити ћу да описујем данашње стање, које ми сви гледамо очима. Да ово, како је данас, не ваља ни ва гледишта вдравља, ни са гледишта економије, ни са много других гледишта, свима је јасно. Хоћу да разправим питање, како би требало да се обл :чимо.

Јасно је, да у данашњем напредном свету, где се толико развила наука и просвета, и где се женскињо и у озбиљним стварима све јаче истиче, мора доћи крај и тако бесмисленој моди. У добу, када се развила тако јако наука о здрављу, не може бити друкчије, него да та наука буде од уплива и на женско одело.

У Енглеској п Немачкој отпоче-а је реформа у женском оделу понајинтензивније. Упливом лечника и образованог женскиња видимо реформу у оделу, ит» реформу, која не познаје стеге и мидере, чува телу слободу кретања и води рачуна о адрављу жене. У немачком делу Мапа ппа Жеђ (Човек и жена на страни 482. говори др. медицине и филозофије Бушан о рађању, те износи, да жене некултурних и полтудивљих народа много лакше рађају но жене културних народа, па налази и тај узрок, што се код народа, који живе још природним животом, њихово тело (карлица) развија природно, док код културних народа развијање женскога тела не бива природно, јер је Њихово одело тако, да врло штетно утиче на органе.

8