Žena
ВЕНА
311 били образовани људи, вредни, радени, штедљиви домаћини, честити Срби, — ако тога и у женском полу, код супруга, матера, домаћица и газдарица не буде, све је заман. Где тога нема овлађује нерад, раскош и развитак, коме ни најобразованији мушки полза дуго одолети не може; напротив образовање супруге, матере, домаћице, кадре су мушке страсти свладати и добар им правац дати. Двапут је јача снага народа, у ком је образовани женски пол кадар потпомоћи мушки пол, не само у домаћој привреди, а нарочито у васпитању. и образовању деце, него такође кадар и јаван живот и раду јавном животу, за опстанак и свестрани напредак народни схватити, у том раду и борби храбрити га, а у крилу породичном оданим саучешћем бриге му разблажити. — Питање вишег образовања женксог подмлатка, то је питање културног, а према томе и политичког опстанка и развитка народа српског...
У опште досадање образовање женског пола било у туђини било у средини нашој не само да је било површно и испод учињеног трошка, него је често противне последице имало. С једне, уништавало је, или бар слабило у српској кћери чуство народности српске, чуство родољубља српског, а с друге стране, подрањивало је у Српкињама назоре и захтеве у животу, који се већином нису слагали са стањем родитеља и будућих мужева. Отуда место задовољства — незадовољство, место среће = несрећа, место слоге и љубави — неслога и раздор. То је пак стање такође незароњиви извор зађевица, сукоба и раздора и у самом јавном жиВоту народа, као што нам сама хисторија народа, а нарочито косовопољска, показује. Крајње је време дакле, да се народ српски с ове стране побрине за средства вишем, добро уређеном, српском образовању својих кћери, и народни сабор српски као просветни орган народа, има и.право и дужност, побринути се, да народ српски што скорије дође до Заведења за више образовање српских кћери. Др.