Žena

МЕРА 241

бомора. Они то кажу друкчије, а по највише: држи ме под сумњом...

Па ипак, човек не признаје жени ни данас право да буде у моле већој мери љубоморна. И ту се показује женска потчињеност. Неверне су жене затрпавали некада клмењем, кавнили су их најстрашнијим казнама. Било је и доцније закона, који су доввољавали човеку да убије неверну жену. Христос је делом устао против старог јеврејског обичаја да каменишу неверницу. Он је подвикнуо гонитељима њеним: Само онај нека се баци каменом на њу, који осећа, да је бев греха! „Људи се застидише и оставише је на миру. А после тога је Христос казао преступници: — Сад иди и не греши више! — Било је покушаја, да се мушки преступници исто тако казне, као када преступи жена. Али ву мушки стварали законе и били ву сувише паметни а да су на то пристали. Зато и данас још постоје два морала. Један за мушкиње, други ва женскиње. Што се њему гледа кров прете, њој се не гледа. А јасно је, да може бити само један морал или никакав. Две врсте морала: други ва мушке а други ва женске не могу остати, па да буде добро. Јер док је мушкоме слободно да плете замке и да пекаче из руде, или му се то бар гледа кроз прсте, није могуће на другој страни постићи противно. Како би то и могло бити, кад је мушкоме слободно да греши — баш са женскињем. Овај двоструки морал условљава да мушки има права да буде према жени љубоморан, али женскињу не дозвољава то, јер за бога он је мушко, па сме да се мало слободније креће, а она је жена па не треба. Али се не може то прописивати. Женска љубомора је исто толико силна као мушка А она је љубоморна на основу претпоставке, да је онај човек, потпуно њен, и само њен, као што и он држи, да је она његова и само његова.

Можда би се могли навести равни примери, који не оправдавају љубомору жене. На пр. о жени Кафера причају. да се мучи и ради као марва, само да, јој муж стече толико, како би могао купити и другу жену. Где је ту љубомора 2 Али какав је оно бракр Жена је тамо роб, потпун роб, који се сатире радећи.