Žena

242 ЋЕНА

Онај прекомеран рад и патња и потчињеност превлађује над свпма другим осећајима. И БИ Се мо некле разуметп, да такав несретни роб нема друге јаче жеље, него да има још једног роба, којп ће да јој олакша. Вероватно се радује п коњ, кога су самца превали у таљиге, када добије друга, којп ће препо ловити с њиме терет.

Алп да оставимо на страну дивљачка племена, где би могли заиста наћи необичних примера. Ближе нам је да се држимо културнијпх народа, који су по вери мусломани. Мусломан може да држи овим робиња четири законите жене. Имамо дакле доста тога п у Европи, јер имућни мусломани често држе и по четири жене. Али се зато неприродност таквог положаја и огледа већ у томе, што Мусломанке кад већ излаве некуд, треба да иду покривена лица, а у кући живе забрављене у потпуном ропству и окружене чуварпцама и еунусима. Ово је врхунац љубоморе с мушке стране.

А. како оне несретнице2! Многи мисле, да те жене не Мун љубомора и да мирно сносе своју судби-

· Та за бога, оне су се навикле на тај ред, тако Ф живеле и њихове мајке и прамајке. То је истина. Али је у спахинском добу живео и сељак на спахинској земљи као роб. 'Гако је живео и његов дед и прадед, тако је живео и отац његов. Али то још не значи да је задовољно сносио своју судбину. Његова борба против кметовства доказује да није. Илџ узмимо други пример. Некоји народи који не живе у републиканским државама него у монархијама, изгледа да мирно сносе своју судбину када једноме човеку дају толика права. Сносе је. Мирније је сносе, јер су у томе стању живели и дедови њихови и очеви њихови, али то још не значи, да им је мило.

Покрет младотуркиња доказује, да је у души њиховој живела љубомора, али је тек под згоднијим приликама избила на јавност. Оне траже многе реформе, али сви ти њихови захтеви у главноме ипак полазе с тог гледишта да и њихови људи имају само једну жену, јер је многоженство основа сваком даљем женском ропству. Но и раније било је случа-