Žena
252 | ВЕНА _
ства продужила је Филозофова свој добротворни рад и радила је на добру и просвећивању руског женскиња све до своје смрти. Њен светао рад с поносом спомиње данас свака Рускиња. ЕЛ
КЕ“ Белешке из здравља.
„Школске болести“
Наша деца болују па и умиру од врло _многе болести што их добијају у школи, које су већ назвали школске 60лести. Неке од отих болести добијају деца због недовољних здравствених прилика у самој школи. Седети читаве сате у школи и напрезати „у јакој мери душевну снагу, већ је по. себи доста незгодно по телесно здравље. А када се догоди, а догађа се на жалост врло често да је школа препуњена, да нема довољно вентилације, онда је зло готово. А у добу заразних болести нигде се лакше не окужи дете но у самој школи.
Главна „школска болест“ огледа се у бледилу, умору, главобољи, кад дете изгуби апетит и слично, То је знак да детиње здравље није у стању да издржи оне прилике, управо оне неприлике што постоје данас у нашим школама. Иу том случају препоручују лечници као најбољи лек извадити дете из школе док не оздрави. Ко се боји да употреби то радикално средство, јер ће им дете заостати у науци, тај треба да зна, да ће тако дете заостати у науци и онда ако похађа школу, а са његовим здрављем неће поћи на боље. Та такозвана школска болест огледа се баш у томе, што дете нема вољу да учи и душевно је лењо и растројено. Где то наступи, најбоље је 4—6 недеља извадити дете из школе, и за то време старати се да се његово здравље поправи, а када дође к себи и оздрави, лако ће надокнадити што је пропустило. Да би дете што јаче избегло заразну болест, потребно је да у време заразе у што јачој мери врши оно што треба и уопште да чини. То је велика Чистота. Дете треба од најмање малоће навикавати да не тура руке у свашта. Има деце која ће се уопште свачега дотаћи, а то нити је потребно ни корисно. Кад једаред дете упрља руке, онда врло лако и врло често сасвим нехотице трпа