Žena
146 ___-____ а
ПО
| ВЕЛЕ. тражити. У првом реду установама јавне тр остиитауције; која срамоти модерно доба, а бива под окриљем државе, даје се свету могућност, да се не мора женити ни удавати. Апеловање на државу, да уреди економске прилике, а пре тога да је свакоме просто радити што хоће, врло је комотно, јер апелатори и држава свакако знају, да У економске прилике како напред _ споменусмо, појам релативан и да нитко не зна, који је управо степен благостања потребан, да жене најбоље рађају децу. Ако би се што више ово питање претресало, онда би изишло, да баш сиромашнији слојеви народа више рађају, него добро стојећи. Та то сватко зна, па не треба ни доказивати! још у данашњем веку множе се сиромашни и прими“ тивни народи посве нормално, док народ с великим
материјалним богатством, као што је баш главом
француски, у том погледу најгоре стоји. У сваком поједином народу без обзира на његов опћенити број порођаја, управо је у најбоље стојећим сталежима број порођаја најмањи, тако; да је смањивање порођаја све веће према т. зв. горњим друмитвеним класама и обрнуто. У социологији позната је чињеница, да. те горње друштвене класе изумиру, а људство се помлађује одоздола. Чим се једна породица подигне до материјалнога благостања, то је обично почетак њезине пропасти. Из историје знамо н. пр. да су Римљани почели пропадати онда, кад су се стали из својих колонија обогаћивати, па раскошно и удобно живети.
Ради тога требало би апеловати на државу,
да укине и строго кажњује и јавну и тајну про-
ституцију. Да ли би то држава могла учинити сада, кад је већ у том дубоко заглибила, тешко се може . веровати, но свакако је такав апел оправдан, јер је то зацело један од узрока смањивању порођајаМоже се додуше рећи, да би женидбе, на које би држава и природа силиле, имале у том погледу слаба успеха. То би био посве оправдан приговор. Но зато би с тиме требало спојити нека друга
настојања државе и друштва самог.