Zenit

Mladí reakcionáři i novi duh

Boško Tokln

Beograd

Zašto da krijem? U prvom momentu reč Zenitizam izgledala mí je málo suvišna, Mislio samí neholíce možda na to, da će neprijateljí novoga videti u tome samo ~izam i níšta drugo. Ali njihova larma, koja je došla i prošla, ne značí níšta. 1 razmíšljajuči víše puta došao sam do zíiključka da je Zenit reč i pojara Zenitizam dobro došao i da je na svorné městu. Uverih se, da izražava potřebu vremena. Ni najmanje se neču ustezati cítíranja několiko redaka iz jednog pisma što sam, povodom tóga, napísao M i c i č u. Činiču možda i zato da se vidi da je u prvom momentu postojalo jedínstvo i da su neumesni pokušaji izvesne gospode D, B, Jutarnjí List i dr., da dokážu da ~Z enit“ ne znáči drugo do „Mícíč“, i „Zenitizam,, opět samo Micič. D. B, i njemu slični ne vide i ne ce da vide jedínstvo koga prvi broj izražava. Ne vide da je on i u t e ž n j i ici do Zenita. Evo fragmenta iz tog pisma: „Broj je afirmatívan, snažan, pun elana, ima jednog duha u njemu, ima težnje koja nosi, ima dinamike, ima osnova i koncepcije. Ovde onde třeba vise preciznosti, pa ondá ima í negde kaotičnog, ali nikada nemá malokrvnosti. ~ Svakako posle „Plamena 1 i feljtona Progresa najživlje i novo, u Jugoslaviji," Za mene a ja mogu slobodno písati o tome Zenit, čiju sam saradnju príhvatio na prvi poživ osečajuči, da ce u njemu biti onog što sam predosečao produženja linije onih pokreta pre izvesnog vremena kojí su kod

nas značili revolueiju, „Zenit“ nastavlja borbu tíh, kojí su se bořili za čo v e k a i za umetnost, „Plamen“ je bila prvá revija novoga duha kod nas, I ta revija i druge nestale su jedino iz materialnih razloga, a ne onih koje neki pokušaju da naturaju, Tada su prilike bile teške, One ni danas nisu bolje, Ali nova umetnost ípak ide svojim putem, Novi se talenti nosíoci novog duha javljaju nošeni sami dinamizmom, Revije i Ijudi kojí su donekle před raí bili prethodnicí tóga duha kao; M i tr i n o v ič, Meštrović, V i ho r, ímali su sličnu dinamíku, imali su muže vnos ti, samo je kod njih bilo nekog balasta i neprečiščene nacionalne dinamike. Današnja je čistífa, čista: čovečanska. Novo se stvaralo i stvara težeči sve visem i visem, Stvara se put suncu íduči. ~ Stvara se rušeči i penjajučí se, Verovatno da su slični pokreti na straní, jer nova umetnost je interna c i o n a I na, ito je ono što mnogi od napadača zaboravljaju, utícali su mestimícé na nas, pošto je to isti duh. Uzajamním dodirom se dolazi do cilja, 1 i isti ne vide da ono što je Micič napisao na čelu prvoga broja váži ne samo za nas nego za celu Evropu. Ne vide da citát kóji sledi označuje pozicíju pesnika i umetnika u opšte: „Čovek je centar makrokosmosa a umetnost i filozofija kružnica njegove najviše spoznaje najviše svesti, Najviša raanifestacija duha i duše, DUH ili polubog Anarh, hoče u haosu da bude vladař „vsevolod“, da bude bog. On žudi iz haosa stvořili dělo, A jediní stvaralac je umetnik, kóji uvek u stvorenom dělu ovapločuje Čoveka. Umetník je ovapločenje i strasna čežnja za objavljenjenu

Ovaj prošireni broj stoji 16 krtina Овај ироширени број стојп 4 динара ( jTiíe гшс/с naiua rcvija Wr Tourne jW #/Kulihian Zagreb jí „ ~ ~ ~ ~ f] Urcdništvo I úprava; meseca Marta 1921. || Ure ■» .. k -.h |ubO Ш . r M.CIC [j H ,„ ova д |ј са broj 91. kat Sa dr ž» i : B. Tokia Mládi reakcionáři i novi duh. Петровик 1 1есма. A. Jtitmaa Poéme. Makroskop: f Marijan Maršik ZajJreM. »»«vage Les déracinés. St Víoaver Letopi». A. Soukop Rorsé- baťki Teater - Lj. Micič Rosandič Бсоградско позориште - Ст. vači J. A. Kalmer Die unendliche Vision. Л. Браун Како he све Дв Випавер Dadaizam * Zenitista Literarno nasiije Ulirichov Salonce распрсне. Lj. 'V.itlć IrajJedija Maske. I. Goll Alarm B. Tokiu Pozo- Jv Svetokret l.jub. Zvon Sturm Kmen Svetski Pregled i t. d. riäte u vazduhu. V. Huidnbro Bay-Rum. A. Laaaéanki Proletkult. Crtežc V. Gccan Konstrukcija ra portrét cinika

1