Zenit

s like. Te apstrakcije opterećuju shvaćanje neekspanzivne psihc, ali su sumarno silnice uraetnosti. Kurt Schwitters nije ostao ni pri tome I apstraktekspresionizam je u njega faza Umetnost kao prashvatanje; nerazumiva je kao život, božanstvo, nedefinitorna i besciljna Umetničko delo nastaje umetničkim obrtanjem (Raddadistenmashine) umetničkih elemenata Materijal je stvar nebitna kao i umetničko raspoloženje, forma daje smisao u razmeštanju materijala (Bezmetafizička suprapomičnost), razmeštanja po volji, ne boja prema boji, liniju prema liniji, već drvo prema platnu, guma prema žeIjezu, beton prema papiru Taj nazor je on krstio Merz! Umetnik je umetmk makar slagao uokvirene obzorizrezotine Zanimive umetničke hiperbole makar naučene (Apsurd!!) Dozvolimo da Merz pifpafpofira publiku uz niansu troosvetlene galerije, znaci da je tempo artizma jači od logike razuma od Grka do Arnolda, (Čupajte brkove Gjukica!) Pa da bridge-shoo naruci apstrakt-imperia'lsurogat ne bi Merz nikada prestao biti jakost umetničkog izražaja Složiti rastrganost i ođvojenost materijalija u apstrakciju sintetike jasno je svakom logikom, da je to umetnički akt »Die Kathedrale« Schwittersova je nerazumiv logoproblem, ali očajnojaki izražaj najjače dimenzije Reprizno gledanje tih apstrakcija daje izražaj stvarnosti u mirnoći (Apsurd!) Hriste eleison! Kad se sukobi lokomotiva i aero u 70° auto mora da je apstrakcija nenormalno formiran konglomerat divergencija (Prospekt Glandury Pec. Saturn] A-a-a-a-ali Semer peva c’est la guerre! Ne Aluzije prebrzotrčanja su nula plus ništa Charpentier maske sublimiraju Edschmitovo vazdušno propeliranje (Postujte box!), Preko Schwittersa se prevukla klikocrkavica gastrofoba Minimalni porast ratne bogaljštine dao je Schwittcrsu jednu alabasteroozu device i on se tabulasirao kao dete Evo E-e-e-evo! Puf Schwitters govori; slova su elementi poezije dakle i reči, glasovi, rečenice Poezija nastaje obraéanjem, Smisao je samo bitan kada je okrenut kao fakat Ja okrećem smisao spram nesmisla Protežiram nesmisao, jer ga dugo već nisu umetnički obrađivali I to je lična stvar Dakle DADA Merz nije nešto dalje od DADE Schwitters ima interesantnu knjigu, »Anna Blume« pesme. DADA-pesme (»Herren vom stampfenden Leben können das nicht begreifen»!) Apstraktni plimatički udarci su u materiji snaga, ne deluju reci, već neka kulisa iza njih Postekspresionističko apstraktuisanje nije bezizražajno kao n, p. sabotaža neoimpresionista (Operirajte Simu Pandurovića u interesu kozmosa!) Zamedvanje boja kao efektnosti najpotpunije apstrakcije ima pesma 27,, a mistika u materijalizmu u pesmi »Am Rande meines Welken bin ich sanfte Nacht« Ekspresionisti su rekli da prerovna snaga apstrakcije deluje izvanredno, dok naprotiv jasnoća neke logike uzdržaje jasnosmerni akt čovječjega instinkta Nikad se ne bunim aktivnošću, ali »Anna Blume« je aktivna u zaposednuću svih umetničkih mesta. (Čitajte »Marstal«,) Schwitters je dadaista vrste t. z. prvodadaista (Fuj!) Tone bi spadalo u rečenicu, da nije Hülsen-

beckov dada-club iskljucio Schwittersa, jer je malodadaist. Medutim Tzara veli: svako dni umetnost na svoj način I Schwitters se odmakao od programa (Nema programa, kuš!) Schwitters je dobar slikar, (Ima čistu prošlost! 0 ja, ja da ola!) Njegove slike su kadgod slične Braqueovim kubistikama ili dapače pričaju o P, Kleeu (geniju, dakako, g, PoljanskÜ), ali radnje u »kathedrali« su posve dada-zasebne Skulptor je izvanredan Njegova katedrala kao skulptura je apsolutno umetničko delo. Puna kotača i raznog fabričkog materijala ne daje mesta čoveku, (Pokloni se!) On spaja u sebi sve vrsti umetnosti, (Ferenc Futurista!) On ih medusobno ženi U pesmama ritmička slika, u crtežu čitanje reči, upričavljene slike su reljef Generalnost DADA Ne specijalist već panpanpandada! To je Schwitters Najvedh ima zasluga (Mars patosu!) kao reorganizator drame, odnosno operodrame, pandrame DADA (Firma se cuva patvorina.) On zove to Merz-bühne Premda se naglašava da Gaugina ne mogu razumeti antisepticki nedeljnjaci ipak binu Schwittersovu osetiće svi u mozgu kao Dianatheatro-bombu 1921, Schwitters daje delu biti delom neke nužne sintetike. Drama napisana, muzika i mimika tek su u spoju izraz, u koheziji su samo doživljajem, Generalnost, ne jedno čulo već sva-sva-sva lnficirane stabilnošću, ne sistematikom drže delovi vezu Materijal je sve tvrdo, tekuće i vazdušno N, p. elektrotranvaylira, čovek, benzinmotor, kvaka blagajne Banke Franco-Scrb, modra svetlozvezda Pokretnost je simptomatika Linije plimiziraju u kvadratploštine, svetlo diferencira u 30 trakova, motor kondenzira vodu, kvaka se izsvrdîava i učepljuje u ruku nekog badux-provalnika Partitura pantonistička, Svi tonovi su ravnopravni (Rouseau princip grcanja). Pištalice kao i violina, sirena kao i tip-top stezica, »Dante Alighieri« kao i Kongobubanj Logika je što i Cagliaribeton (Turistička pinakoteka) Dadadrama u sintetičnosti umetnine traži celost U poeziji reč kontra reči, ovde faktor kontra faktora, materijal spram materijala Bina je reljefslika života pomičnosti, muzika pantonistika 5OO, linija raznih svetlosti baci se, buketski koketno i čini »nemogući titraj« g, Krleže (»Kraljevo« Ne?) Iza toga poleti 20 kugala parabolski preko ploštine, lupi o nekoliko stakala (Bašće g, Ivakića!) i spajaju se pod sobom dok prelazi vodoskok u probušenu mrtvačku kost (Peva se »Aršipenka čuvaj Bože!«) Od linija se pletu mreže i hvataju Voltairovu ogrlicu iz Sancousia Kaplje perje odozgora i jedan čovek zaroktavsi stupi namazan Condotay-Boston gumiarabikom i perje ga iskaplje Sneguljicom On vice; »Ja sam Chanteclair! Evviva Rostand Buldog Southampton Very goud boy!« Dižu ga na uzici ion kao lutka po potezima marionitizira Glazba: Simfonija »Orion-Chocolad-Fabrique« Marsch de Prague Nato povorka narodnih socijalista prolazi i vice »Jedite naše novine Papirnati sanatorij O-ola-la-la«, Kola, vretena, spirale i lampe igraju Penkala-ouvertiru bez negacije. Onda se uramljuje šivaća mašina, gače kao Ibsenova , . , puf —, stoji na glavi s nogama gore Deformišu se mnoge stvari: mašina za guîjenje krompira, Superlativ od »rajski« napisan tušem, komad točka od »Orient-

5