Zenit
expressa Deformiše se svatko i prati lokomotivu kao Sekundant u dvoboju sa drugom lokomotivom Međusobno se mačuju dve gardine, a peva se psalam »Tula, Tula čelik« Odozgor i popreko se bacaju razne stvari kao srećka razredne lutrije, mikroskop, mišolovka i crveni nos ministra za prosvetu Sve u određeno vreme (Suttner-Ure) Covek je sporedan: može i ne igrati, all može da dvonožno govori, razume rečenice kao papagaj, da na rukama stoji i Šešir na nogama nosi. Onda se međusobno žene razne stvari - N, p, Barometarigîa sa nosom Rodinovog Calaiskog purgara, ill zvuk »gis« sa Alraun om H, H. Eversa Onda muzika: violina vice: kee-te-te-sisi, a za binom benzinmotorpila ksiksik-sik-rorara, Jedno dete skače u vodu i vikne »Baby«, Tako Schwitters Apsolutna umetnost Mnogi nerazumno sve to clowniziraju pa i sebe uza to Međutim čemu uvek îogikom raditi, kad je ona najnelogičnija stvar naše dobe; ukratko egzotiziranje umetnosti je pace reklama za umetnost Umetnost je fakat kao život, Razlev seva preko sviju Umetnika ima i među piscima t, z. »gluposti« kao i neumetnika među Hugoima, Sve je problematična ekst a z a pojedinca bez konstrukcije doslednosti naučene Schwitters sada nastoji svoje naume provesti Teorije su mu tačno efektne, umetničke i predznak nesterilnosti Apokaliptično tlo Meidnerovo je samo oportuno, dok Schwitters u apsolutnoj jakosti panumetničkih detalja daje izražaj sebe (krickrackrucikrikrac u čeonoj kosti) Metafizička određenost je dala sistematiku problematike ali Schwitters daje garanciju stabiliteta umetnosti bez metafizičkih silogika Bezuslovno Schwitters kao dađaista prevaguje Generalnost i apstraktivizam fenomenalno iskaču kao onaj traženi primitivistički velikogest udarca Boje su razularene, reČi raskuštrane, muzika pobešnjela, sve je samo čovečje vrlo vrlo čovečje, Schwitters (pisao najbolje pesme »Anna-Blume« i grafiku »Kathedrale«) nije samo tititraj DADA mreže već sam lasso za obuhvat sveta u Pandadayamsku neofuturistiku.
(Goooospodi Pomiiiiluj) (kor!!!)
Le cercle
Marcel Sauvage
- Paris
La pendule enfante les sirènes aux beaux corsets de cuivre Sait-on pourquoi l'on part on oublie chaque fois quelque chose et les ailes s’ eterguent. En voyage les yeux ouverts sont plus menteurs que la mer Clos ta paupière aux paysages.
Les trains et les bateaux, vois tu se donnent la main autour du monde et le disque du soleil à l'horizon de toutes les lignes aux panaches soleil s’incline. Pendule,
Lovčevo bdenje
Rastko Petrović
- Paris
Ja i osam evropskih dasada Posedasmo da igramo karata; Imena Dantona, Robespiera i Marata Spominjemo uz smeh, Čudna nam želja duše potkrada: Da duša pomrlih stolu bude prizvata; U čas evo Dantona, za njim evo Marata; Bolno se grče prsti i lede, A glas je suh i bez jeka, Ponoć je prošla dva sata, I mrtvaca glave blcde i sede, Pod prozorom talasom srebrnim šumi reka, A glas joj je suh i bez jeka, Suh i bez jeka. Bolni, zgrčeni i hladni, ja i osam dosada I tri vode revolucije, igramo se, kartamo. A na kartama da su slike Ijubovca naših, o jada, I naših očeva i prijatelja, dal’ znamo II samo nam se čini i srca naša ranjava I krstovi i listovi? Daleko otice reka Sava, Njeni talasi udaraju ispod prozora, I mladost prođe žurno kao snežna odora: Daleko će oteéi reka Sava. Pa ja sa psima jurim u îov: »0 kneže medvede budi Ijubazan dodi pod moj gvozdeni lanac; Mesec, ključ i katanac!«
Ženidba vrapca Podunavca
Stanislav Vinaver
- Beograd
(Tajna povest Egipta) »Eto u tome je vrapcu moja snaga,« Baš-čelik (Srpske Narodne Price), Balzamuju telo faraona Pta, iz sedamnaeste dinastije Kta. Prvi balzamlija: Faraon Pta Iz dinastije Kta Posveéen bogu Fta, Ova su slova namena, Ftin, kzin i zamena, Drugi balzamlija; Tamnim spletom slova Mudrim bičem reči Nek zazvoni, nek zajeci U vaskrsu volova. FI o r : Mumijo znaj Mumijo čuj
6