Ženski pokret

бачене најјаче снаге нашег народа, то се може слободно рећи да је женски ванпарламентарни блок снажно ојачао. И како се данас у нашој земљи и успешније и стварније води политика ван парламента, то се може слободно рећи да су државни чиновници, професори учитељи и жене постали стуб будућег стварног, радног и напредног парламента. Ипак, не смемо да будемо неправичне према сјајним Од онолико огромног броја наших посланика чуо се ипак доследан глас представника републиканске и социјалистичке странке. Ма да су одбор и влада у своме предлогу о изборном закону обишли име жене г.г. Јаша Продановић и Васа Кнежевић тражили су да се оно унесе накнадно и том су приликом у два маха говорили образложавајући своје гледиште свестрано. Пуштајући у лист изводе из оба говора, ми желимо да уверимо наш женски свет, да благодарећи неколицини, залутају понеке напредне мисли чак и тамо и да бисмо с тога у парламент требале да залазимо чешће и у већем броју из два разлога: Прво; Да бисмо за времена научиле како политику не треба водити; Друго: Да бисмо у каквој изузетно реткој прилици чуле и по какву напредну мисао.

Одломци из говора г. Васе Кнежевића. Господо, докле се жени одриче право гласа дотле јој се дозвољава да туца камење, да вуче кола, да носи џакове, њој се дозвољава да стоји у фабрици пред машинама које је сваки час могу захватити, убити, истргнути руку. смрвити је . .. Као што видите данашње друштво, које пориче жени право гласа на темељу тврдње ; да она није интелектуално толико развијена као мушкарац, не пориче јој право рада, право патње, право напора и ако пo својој физичкој разви-

јености стоји несумњиво ниже од човека. Жени се пребацује да нема осећања, за опште добро, да нема смисла за општи интерес, да нема смисла да се жртвује за велике идеје. Међутим се дозвољава жени да иде на гилотину као жртва за опште добро!. Жена за време окупације ишла је на вешала, за националне идеале нашег народа, ишла је на вешала за опште интересе, то јој се дозвољава, а јој се оспорава право да гласа, јер она, за име бога, није успела толико интелектуално да се развије као мушкарац. Жени се дозвољава, и ако је физички неразвијенија од мушкараца, да ради дању у фабрици на најтежим пословима и да, вративши се са тих послова у вече код куће, намирује деду и друге послове кућевне. Њој се намеће дупли рад! и ако мушкарац, који је физички развијенији не би се никад тог дуплог рада примио, Господо, као што видите, жени се намеће дупли рад, рад већи, него мушкарцу, а одузима јој се право гласа, и ако је врло сумњиво то, да она интелектуално није исто тако развијена као он, Дакле је, господо, право гласа за жене у опште једно човечанско право, и кад се њој то право одриче, она се вређа у њеним човечанским правима; међутим је одрицање тога права жени радници одрицање њеног права на живот ! Јер, докле је жена уопште не добијајући право гласа, повређена у свом човечанском праву, дотле је жена раденица, погођена тиме у својим животним интересима. Жена раденица мора бити наоружана политичким оружјем због тога да брани свој економски положај, јер је она запостављена и незаштићена у нашем законодавству. Као што рекох она је слабо награђена у фабрици и она има једну животну нужду, да се постара да је државни закони заштите . . . Овде у дискусији о овом законском предлогу изостали су сви разлози, који су иначе раније истицани као разлог да

Број 4. и 5

ЖЕНСКИП О К Р Е 'I

Страна 11