Ženski pokret

стрпљиво гомилале и сређивале, он ће остати запањен, очаран и усхићен, као што су морале бити усхићене и папе Ренесанса кад су пред собом угледале ископан мермер старих римских палата. За онога ко прави комбинације, ништа толико не вреди колико сиров материјал, тo факт. Што је један факат чистији, што сам по себи мање значи, више ћe му се значења моћи дати. И тако ћe се из рушевина, које је наука анализом починила, створити једна сасвим нова комбинација, која ћe донети са собом нов живот, нове идеје, нов поглед на свет. То ћe бити они велики природни закони, које од времена на време један геније пронађе, и који за један тренутак обасјају и оживе мртав свет научних факата, И проналасци природних наука припадају истина науци, само они нису производ научне анализе, него уметничког уображеља. Ми смо за један тренутак покушали да одвојимо анализу и синтезу, науку од уметности, и ако се оне у животу скоро увек заједно налазе. Као што научник не би могао разумети смисао факата, кад их не би умео комбиновати, тако и уметник без анализе не би био у стању ни један свој рад остварити. Али и ако се оне јављају увек спојене, ми ипак можемо тачно да опазимо у коме раду претеже једна, а у коме друга. И једна и друга су потребне човеку за рад. Само анализа је негативан фактор рада који разорава, а синтеза позитиван који саграђује. Наравно да се нова ствар не може саградити док се стара не разори, али разоравање ћe увек бити средство, а грађење циљ. И зато се можда старе културе завршују обично науком, а нове почињу уметношћу. 6. Уметник, који ствара, користи се својим делом дотле докле гa ради. Користи се тиме што му оно помаже да своју функцију трошења снаге врши како ваља. Али кад се дело једаред створи, он више никакве практичне користи изузевши наравно трговачку вредност коју може имати неће за њега имати, Он неће моћи њиме ни једну своју потребу опстанка подмирити, па чак и оно што је могао на њему да научи, изучиће докле гa буде радио.

стр. 134

ЖЕНСКИ ПОКРЕТ

стр. V