Ženski pokret

Пожар Страсти Јосип Косор Проблем мплосрђа и проблем Земље

У Пожару Сшрасти постављена су два врло крупна морална проблема; проблем милосрђа и проблем Земље. Иларије Шалић, благ и попустљив Хришћанин, долази због Земље у сукоб са својим суседом Гушом, прачовеком, незнабошцем, који у својој дивљој, грамзивој љубави према Земљи, не види ништа друго осим ње, и готов је прећи преко свих друштвених закона, кад је она у питању. Заслепљен својом страшћу он сваком приликом кад може откида по коју бразду земље од Иларија. Као добар Хришћанин Иларије све опрашта Гуши. Што му он више попушта, Гуша постаје све гори, док најпосле у свом неваљалству толико не претера, да чак и благог Иларија изводи из стрпљења, и изазове га да га у наступу гњева удави. По свршетку би изгледало да је морал комада: да ни Хришћанин, ни незнабожац не пролазе на овом свету добро, један гине, други пада у грех. Овакав чисто негативан свршетак комада, не може бити потпун. Њиме се само констатује ко не може успети, али нам се не казује, ко би могао успети. То је једна врста лажног свршетка, којим се, место да се одговори на постављено питање, отвара једно ново питање. Ако и Хришћанин и незнабожац морају пропасти, ко ће остати? На то питање r. Косор не одговара. Већ самим тим што је то питање поставио г. Косор је изашао из круга обичних књижевника, и показао је да припада једној вишој раси уметника, оних, који не осећају само, него и мисле, који не остају ма површини, но силазе у дубину једног питања. Ми се надамо да се он неће задржати на пола

ЖЕНСКИ ПОКРЕТ

СВЕСКА 1 и 2 ЈАНУАР —ФЕБРУАР ГОДИНА 111 (1922).