Ženski pokret

пута, и да he нам у једној од идућих драма дати одговор и на то питање. Док се г. Косор не реши да ту драму напише, ми ћемо као скромни приказивачи покушати да испитамо узроке из којих ни Хришћанин, ни незнабожац нису могли у животу успети. Иларије је, на првом месту, учинио једну погрешку, коју Хришћани врло често чине. Ои је схватио милрсрђе као једну особину која је сама по себи морална. Међутим, једна особина сама по себи није никад ни морална, ни неморална. Моралност се не налази у особинама људи, него у односу у коме њихове особине стоје према моралном циљу, који су они себи одредили. Циљ сваког морала је стварање или одржавање неке целине. Ако нам нека особина, рецимо н. пр. милосрђе помогне да одржимо или створимо једну целину, она ће бити морална, ако њоме ништа не одржавамо, или ако одржавањем неког штетног дела, доводимо у питање опстанак целине, оно не само да неће бити морално, него може бити чак и неморално. Кад Дон Кихот даје слободу зликовцима, он сигурно не чини никакво морално дело. Моралност једног дела не зависи дакле од начела по коме се оно ради, него од начина и прилика у којима се то начело примењује. Од узвишеног до смешног има само један корак, а од врлине до порока само један степен. Чим се у некој особини пређе извесна граница и мера, она престаје бити и врлина и постаје порок. Претерана штедљивост назива се тврдичлук, претеран понос охолост итд. Да би се могло тачно одредити, како ће се неко начело применити, до које ће се границе у његовој примени ићи, мора се много мислити и расуђивати; а Иларије је био католик, коме је мишљење и расуђивање било забрањено. У католичкој вери право мишљења и расуђивања задржава свештенство за себе. Оно одређује и наређује шта се има радити, а паства је дужна његове налоге слепо извршивати. Савест католика налази се у његовом свештенику, и зато сваки католик мора имати уз себе једног свештеника, који ће за њега мислити. Тако је и за Иларија мислио његов пречасни. Кад је пречасни умро, Иларије, остављен сам себи, осетио се одједном изгубљен, без ослонца, без „очњег вида“, осећао се,

2

Женски Покрет

1 и 2