Ženski pokret

да би се њиховим производима могао закитити и забавити. Нама изгледа, да би много тачнија била претпоставка, да човек, као део Природе, има функцију да својим радом један њен део одржава, и тиме би се могло објаснити његово јако интересовање за извесне предмете у природи, као и онај јак нагон који га тера да те предмете тражи, скупља, обрађује и дотерује. Ако је луксуз једна природна потреба људи, он се никад неће моћи искоренити. Човек може да опстане без производа луксузних радова, али он не може да живи, а да их не ради, као што на пр. има много појединаца који могу да живе без деце, али има мало њих који могу да се одрекну љубави. Пошто се луксуз не може искоренити, једини начин да се избегну његове штетне последице: био би да се покуша да се он рационалније ради, и да се разумнија употреба од његових производа учини. Историја развитка луксуза била је, у својим главним цртама, код свих већих култура иста. Примамљени сјајем и шаренилом извесних предмета, људи су почели да их скупљају и траже ради своје забаве, од прилике онако исто, као што и деца скупљају шкољке, хватају лептире, беру цвеће итд. Како им ти предмети ни од какве користи, ни употребе нису били, они су их смештали по храмовима, јавним зградама, великашким кућама итд. То су била места, где се највише света скупљало, и која су по својој величини и богаству могла послужити, као најприличнији а у исто време и најсигурнији оквир луксузу који се у њима држао. Свештеници и великаши били су за то дужни да приређују свечаности, које су биле праве представе и изложбе, у којима се луксуз народу показивао. Тако су постале дужности репрезентације. Приватна својина није увек значила и личну својину. И ако је луксуз био приватна својина извесних породица, он се није увек сматрао као предмет личне употребе. Једна велика госпођа није се китила за то да лепше изгледа, него да на себи изложи и покаже вредности које је њена породица имала. У том излагању она је само играла улогу једног живог чивилука на који се вешало оно што је ваљало показати. За старе племићске породице драгоцености и луксуз, које су

244a

Женски Покрет

-Бр. 9 и ]O-