Ženski pokret

себе у њој. Ако не онакву какви јесмо, онда онакву какви ћемо једном и безвољно постати. Па које су то нове жене? „То нису чедне, љупке девојке, чији се роман завршава добро успелом удајом, то нису ни удате жене које пате због неверства свога мужа или које су се саме огрешиле о верност у браку, то нису ни уседелице које оплакују несрећну љубав своје младости, то нису такође ни „свештенице љубави“, жртве жалосних услова живота или своје сопствене порочне природе. Не, то је сасвим нов „ пети “ досад непознат тип јунакнња, јунакиња са самосталннм захтевима на живот, јунакиња које своју личност доказују, јунакиња које протествују против општег жене у држави, породици, друштву, које се боре за своја права као представнице свога пола. То су већином неудате жене које све чешће одређују овај тип „Неудата жена“. Да. Неудата жена! Налазимо се пред једним од најкомпликованијих, горућих питања данашњице, пред сексуалним питањем. И збиља „Историја још не зна за такво шаренило сексуалних односа какво постоји данас: неразводљив брак са заснивањем породице и поред тога слободна веза, тајни брак и јавни заједнички живот девојке са својим љубавником, дивљи брак, брак у двоје и у троје, па чак и компликована форма брака у четворо, да не говоримо о многострукој трговачкој пpoституцији Па ипак, упркос том сексуалном хаосу: „Пред нама не стоји више „женка“, сенка човека пред нама стоја личност, жена као човек. Самодисциплина место осећајног заноса, способност да цени сопствену слободу и независност место безличне оданости, доказивање сопственог индивидуалитета место наивног труда да у себе прими и рефлектује њој туђу слику „драгана.* Полагање права на породичну срећу место лицемерне маске „нетакнутости“, најзад потискивање љубавних догађаја на споредно место у животу“. Ова последња реченица у горњем ставу представља тежиште тезе. „Једном човеку припадати као ствар, њему дати сву своју вољу, све своје срце, сав свој разум и сву своју снагу

346

Женски Покрет

Бр. 11 и 12