Ženski pokret

употребити на то да се само он oceћa добро то потпуно свесно и радосно чинити доиста то може учинити срећном неку жену. Али зашто то све само једном? Ако човек мopa заборавити самога себе, онда ћу ја то ипак учинити не за једног само да му прибавим добар ручак и миран сан, онда ћy ja тo радије учинити и толиким другим несрећницима“. Жена човек, свесна својих соцнјалних задатака потискује безличну женку: „Ова носва жена носи собом нешто страно, што нас понекад одбија својом новином Ми је посматрамо, тражимо познате миле црте које су имале наше матере и бабе, али та која пред нама стоји прекинула је са прошлошћу и скрива у себи читав свет нових осећања, доживљаја, захтева. У нама се јављају сумње, разочарани смо готово. Где је љупка женска оданост и нежност? Где је навикнута способност жене да се прилагоди у браку, да се преда такође безначајном човеку и да му остави престиж у животу ? Пред нама стоји жена као личност, човек са својим сопственинм унутрашњим светом, пред нама стоји индивидуалност која потврђује саму себе, жена која растрже зарђале ланце свог пола“. Немогуће је не зауставити се озбиљно пред овим новим борцем, пред овим смелим весником нове будућности, чија се силуета назире или већ јасно оцртава у свим друштвеним слојевима, у свим земљама. Шта ће поводом ове књиге рећи заштитници двоструког морала, та друштвена чудовишта, која човечанство окужише клицама разврата и дегенерације ?! Не бисмо се морали дуго напрезати да би то погодили. Свакако пуно лицемерних и одвратних констатација и алузија .... Без обзира на све то Нова Жена ће се родити и код нас. И то не у некој свили, у сјају раскошно украшених одаја, у атмосфери нерада и рззврата. Тамо где точак машине немилосрдно упреже жену у јарам најамног рада, где се девојке заједно са мушкарцима тискају кроз контоаре и канцеларије да зараде парче хлеба, где жена служи науци и уметности исто као и мушкарац. Тамо ће се родити Нова Жена.

Бр. 11 и 12

Књижевни преглед

347