Ženski pokret

очинскога права. Чак је вероватно, да је овде и у неким случајевима, где сад важи очинско право, раније било у важности материнско право. Најтемељнији испитивач социјалних прилика Аустралије, Howitt, у своме делу о урођеницима југоисточне Аустралије, долази до сличних резултата, до којих је некада Бахофен дошао на основу својих проучавања прастарог доба. Сви су првобитни фамилијарни односи засновани по његовом мишљењу на систему материнскога права, који се, ма да у ограниченијој мери но у Аустралији, може доказати исто тако и у Америци, Меланезији, Полинезији, као и у извесним деловима Старога Света, особито код северно сибирских народа и код дравидских племена у јужном делу предње Индије. На основу ових чињеница дакле раширило се код савремених етнолога све више гледиште, које се у главном подудара с Вахофеновом теоријом. Међутим искрсло је овде опет питање: како се дошло до оваквог система? Одговор је гласио, да се до њега могло доћи само тако, ако првобитно син и ђерка познају једино мајку а не и оца дакле опет закључак по аналогији на ванбрачне односе савременог друштва. Према томе брак је и опет требао потећи из стања општег промискуитета. Нити је брак нити је породица требала бити првобитна већ безбрачност, полно општење свију са сваким: слика потпуно супротна савременим односима између мужа и жене, која је требала да престави бездржавно, првобитно стање старога природнога права. Но, етнологија је затим пронашла још и друге неке појаве, које су изгледа, ово схватање подупирале. Особито велику улогу играла су овде, а делом још и данас играју, два реда аргумената. Први потиче из етнологије Аустралије. Овде се наиме сусрећемо с једном значајном појавом, која се зацело не може назвати ни агамијом ни моногамијом, већ на први поглед представља један међуоблик: то је т. зв. брак група. Брак овај састоји се у томе, што више људи заједнички узимају више жена, при чему или неколико браће узимају неколико сестара или неколико људи једне родбине неколико жена из друге родбине. На тај начин брак група може изгледати као једна врста прелаза из промискуитета у моногамију. Прво се, како се може претпоставити, неограничени однос полног општења сужава на ограниченије групе, а затим иа брак једног човека с једном женом.

12

Женски Покрет

1