Ženski pokret

снија створења! Затим и животне прилике ми то сви знамо знатно су поскупиле и отежале. Па не само то, него и наше потребе за живот су порасле, већином, хоћемо то да нагласимо, оправдане потребе. Ово повећање потреба, заједно са падом чине вероватно, да ћe у будућности терет за издржавање жене и деце све мање и мање падати на плећа човека, него да ће бити сасвим у реду, ако и жена помаже својом зарадом. С тим ће она а то је трећи мотив, ослободити се од често тешке финансијске зависности мужевљеве; брак ће бити стављен на другу равноправну базу. Па ипак до најновијег времена, на супрот социјалној потреби и из врло разумљивих узрока, важило је основно правило, да позив жене са закључком брака престаје. Женски покрети потпомагали су тај захтев. Успеха није било. У 1910 год. нова статистика, на жалост, још није сређена било је скоро половина од ових швајцарских жена запослено у неком позиву. Од те половине сачињавале су удате, удовице и распуштенице дакле жене са породицом једну трећину. У прошлим критичним годинама порастао је и код нас у Швајцарској рад за зараду јако, тако да можемо слободно узети да се данас број удатих, разведених, и обудовљених жена приближује половини свих запослених жена. А то значи другим речима: да четвртина од свих удатих жена сједињује позив и брак. То значи по данашњим приликама које нису погодне за спајање позива и брака, да се троши велики део рада и енергије женскога рода, које ће тек доцније време потпуно признати. Јер какав телесан и душеван напор проистиче из овога двојства жене у хиљаду случајева, треба само наговестити. Стални сукоби између две дужности, два задатка, двоструког, тростуког напора као домаћице, као мајке и као привредног чиниоца, та стална подвојеност изазива у осетљивом бићу жене унутрашњи расцеп и немир, који могу само неке жене потпуно да савладају. Уз то долази још и немио факат, да тај позив са свим својим спољним трвењем значи за жену нешто ново, нешто на шта се навикла није; вековна традиција не долази јој, као мушкарцу, као драгоцена потпора, већ она има у своме положају да савлада хиљаду предрасуда. Препреке друге врсте истављају се жени још при избору позива. Данашња структура нашег друштва захтева испра-

2

Позив и брак

53