Ženski pokret
вом —, да свака девојка буде домаћица и мајка и да је за то спремна; да са што мање снаге и новца води што угодније домаћинство; јер, по могућности, једна од четири удаће се и биће домаћица. Али економска потреба захтева, да жена осим овог нецењеног рада бира и врши позив којим привређује. Тај тако похвалан и на срећу све више признат захтев: да се свака девојка спрема за један привредан позив, по нашем мишљењу преживљује жалосно скретање с правог схватања, с тога што се позив махом бира са намером, да се напусти, у првој прилици, т. ј. приликом удаје. У томе лежи по нашем мишљењу једна од најгорих опасности за оцену и способност за рад женскога позива. Како ће девојка која бира, само као попуну неколико празних година, свој позив, и сматра га као епизоду, како га мора вршити, и како ће за њега да употреби исто трошење снаге, исту љубав, исту одговорност као што то чини мушкарац за свој позив ? Доклегод позив жене не буде позив за живот, основа живота, дотле он неће постићи ону моралну и финансијску вредност коју ми сви морамо очекивати и желети. Не можемо се дуже задржати код тешкоћа позива и брака; има их тушта и тма. Факат је да су те тешкоће већ данас од милиона жена храбро савладане. Тиме ће се прокрчити пут развићу, које економска и духовна потреба потпомажу, и које ће вероватно идућих векова или можемо рећи идућих деценија све више корачати. Јер тенденција да се све снаге у природи искористе и продуктивно за добро целине употребе, добија све шире значење. Женска снага лежи још и данас у маси неискоришћена. То звучи, можда, по ономе што смо напред казали као противречност. Смем ли вас потсетити на то, колико хиљада младих девојака, у малим градовима или у удаљенијим крајевима, па и у нашим великим градовима, нарочито у такозваним добрим породицама, још и данас губе своје најлепше године у плетењу и вежењу, чекајући мужа, који ће се о њима бринути, спасиоца, који за сваку пету никад неће доћи! Сетите се оних младих добро ситуираних госпођа, о чијем се домаћинству и деци брину или сроднице или послуга; чији живот често није ништа више него марљиво ленствовање; и које и не слуте да њихово унутрашње незадовољство које их нагриза, њихово неразумно живљење које улази у пословицу, њихов празан унутрашњи
54
Женски Покрет
2