Ženski pokret

сада скоро не појмљиву функцију коју спол игра y психичком (душевном, духовном) животу људи. Мислим да ми je прва дужност да истакнем главна врела новог сазнања y овом пољу. После тога истаћи ћy два типична покрета y овој области и онда ћy прећи на некоје практичне тачке које ce даду извести из модерне психологије и педагогије спола. II Главна врела новог сазнања о сполу могли бисмо свести на ових пет група: 1. фаличких религија и њиховог далекосезајућег символизма, чији ce трагови не огледају само y свакој примитивној раси, већ и y великим етничким религијама, показују да y извесном степену свога развића човечанство ce скоро свуда јако заинтересовало великим тајнама репродукције или рађања, и да су спол и религија увек јако утицали једно на друго тако да ce данас искрено осећа да ce једно не може право схватити без темељитог познавања другога, и да нормалност и абнормалност y једном случају иде напоредо са нормалношћу другога. Од библијског обећања Авраму, да ако ce буде држао своје заветне мисли, његово ћe семе бити као звезде на небу, па до сублимације и спиритуализације врховне пасије љубави y Новоме Завету, која je уперена на своју највишу мету, Господа Бога, Библија je једна љубавна прича. 2. Једно друго врело налази ce y мање више клиничким сполне аберације почев од Крафт-Евинга и Тарновског па до Хавелок Елиса и Д. Ђ. Стенли Хола. Често пута одвратне и неописиве чињенице y овој области показују первазивност овога инстинкта и, што je још важније, његову неизмерну пластичност, јер скоро сваки део, држање и објекат y природи може постићи главни надражај или експресија еротицизма y первертним природама. Лекција што ce овде добија јесте та да ништа нема што би ce тако дало васпитати, тако лако егзалтовати или профанисати као овај природни нагон. 3. Медицинска статистика y погледу на обим злих навика y младежи, особито нова проучавања о суштини болести y овој области, a нарочито две главне болести, и њихова профилакса и лечење такође су обогатили наше важно поље о сполу. 4. Студије о социалном злу његови узроци, његов обим и његове методе контролисања, регулисања, погодних и непогодних.

7

Пснхологнја и педагогија спола

301