Ženski pokret

Жене треба, према приликама у земљама у којима живе, и да воде борбу, на начин који би им понајпре донео повољно решење њихових захтева. Данас одмах можемо да разликујемо пробуђену жену од жене прошлости. Оне су свет друкчије схватиле, друкчије се испољују према животу. Није потребно никакво нарочито историско и литерарно знање да би се из множине жена прошлости распознало лице пробуђене нове жене. То су јунакиње са самосталним захтевима на живот! Јунакиње које своју личност доказују. Јунакиње, које протествују против општег заробљавања жене у држави, породици, друштву, које се боре за своја права као представнице свога пола. Оне имају свој нарочити унутрашњи свет, живе за опште човечанске интересе, у души су независне. И ми их срећемо, пролазе поред нас, крчећи трновити пут садашњице, раме уз раме с човеком, поносна лица. Па ипак, трзај не њином лицу не можемо видети што значи, да ће све бриге и патње живота издржати. Тако данас корачају те пробуђене жене, пробијају живот и крче умом и рукама свој нови пут жељену будућност. Оне се не заустављају. Не осврћу се на прошлост која ишчезава, већ оне све више напред продиру. У њој видимо жену као личност, човека, жену са својим сопственим унутрашњим светом; жену, која растрже зарђале ланце свога пола. У њој видимо: жену, која је заоштравањем економских супротности у садашњости, ступила у активну борбу за опстанак, и која упознаје многоструке социјалне сметње те тиме прекаљује овој мало отпоран, лако попустљив и заспали дух.

K. B. Саватијевић

ŠKOLSKE KNJIGE I PACIFISTIČKA IDEJA

Karnedžijev Fond za internacionalni mir je izvršio anketu o školskim knjigama, koje su izdate posle svetskoga rata. Anketa je potpuno tačno proučila 400 školskih knjiga, koje su najrasprostranjenije, s obzirom na njihovu pacifističku tendenciju kao i me-

114

Женски Покрет

3