Ženski pokret
djusobno upoznavanje naroda, da bi se uništila mržnja medju narodima i pripremio put medjusobnog poštovanja i ljubavi izmedju raznih naroda. Prudhemmeaux, koji rukovodi anketu, ispitao je francuske i belgijske školske knjige. Njegov rad je poražavajući za njegovu domovinu. U tome izveštaju govori izmedju ostalog i o „težnjama u Francuskoj, da se omladina vaspita u pacifističkom duhu. Tako je zahtevao pred učiteljskim kongresom u Lionu, da se potpuno ukine učenje istorije u školama. Ovaj zahtev je obrazložio glavni zastupnik ove ideje, Clemendot, tvrdeći: da je sadanje učenje istorije bez svake naučne osnove te je prepuno neistinitih pretvaranja fakata tendenciozno stvarajući izvesno mišljenje. Francuski izvestilac nabraja kao glavne nedostatke školskih knjiga to, što se u njima vrlo malo govori o svetskome ratu i društvu naroda, a da se uvek oseća osveta i mržnja. Nemačke školske knjige su ispitali francuski profesori, na osnovu materiala kojega je pokupilo poznato nemačko pedagoško društvo „Bund entschiedener Schulreformer 11 . Francuski profesori su utvrdili u školskim knjigama, koje se upotrebljuju u Nemačkoj, veliku suprotnost sa odredbama nemačke nastave, i s pomirljivim duhom ustava. Kao da je Nemacka još uvek sfera Viljemovih interesa, veličaju se u knjigama Hohencolerni, sva krivica za prouzrokovanje svetskoga rata baca se na druge, monarhija se stavlja kao jedini i najbolji oblik države i pogrešno se navodi da je Alzas-Loren nemačka provincija. Anketa je takodje otkrila trik nemačkih nacionalista; školske knjige, koje su potpuno suprotne sadanjem duhu Nemačke, datirane su uvek iz godina pred ratom i ako su izdate posle weimarskog ustava. Nacionalisti, ili bolje reći šovinisti, pozivaju se na godinu izdanja, i kažu da prezadužena Nemačka пе može sebi dozvoliti luksuz, da izdaje nove školske knjige. To „tvrdjenje“ je sada razjasnila anketa. Austrija ima, prema izvršenoj anketi, najbolje školske knjige u kojima se nigde ne govori o osveti. Takodje, njihove knjige su potpuno očišćene što se tiče nekadašnje monarhije. Zasluga za to stanje pripada socijalističkoj austrijskoj stranci, koja je odmah po prevratu reformirala školsku nastavu iz temelja. Ovom prilikom da napomenemo, da austrijska spisatelica Helena Schen - Pries izdaje knjižnicu za školsku omladinu, koja sadrži najbolje sastave spisatelja svetskoga glasa. Ta knjižnica sadrži sada preko 200 svezaka, i mnoge sveske su prevedene već na engleski i francuski, te ih engleske i švajcarske škole takodje zvanično upotrebljavaju.
3
Školske knjige i pacifistička ideja
115