Ženski pokret

да буде стално заштићена. Али ова својства повукла су многе консеквенце, чији се утицај шири још и данас на те, које се да те последице измене. Ове консеквенце појављују се у облицима ja протним. Прва је било забрањивање развијања женске индивидуалности. Друга је била последица повољна заштита за материјално осигурање жене. У колико су ова два резултата ишла упоредо, већина жена, научена на традиционални јарам старешине, па ма био овај отац, старији брат или муж, подносе радо стање полуропства због релативне среће и дефинитивног мира, које им оно даје: Под условом да се ослободи брига, којима је оптерећен онај, који у породичној групи оличава човека и мисли и ради ; оне пристају, да буду понизне. Оне пристају на одрицање своје индивидуалности у корист оне, коју би хтео, да им створи он, стварајући је по својој фантазији, правећи их помоћницима свога благостања, док им зато он осигурава материјалну егзистенцију и чува их од брига, које су везане за ту победу. И тако се неминовно дошло: Да подносећи закон деформације која иде за свим идејама, чије је чисто расуђивање одбачено, људи су почели тежити, да постану свемоћни, да презиру створења на којима врше своју власт. Мождана слабост, која је код већине жена остала по навици, била је несвесна помоћ готово потпуној равнодушности у погледу оцене мало ласкаве за њихову умну вредност. Оне су допустиле, не протествујући, да се објави њихова слабост. He бунећи се, лепотице XVI в. допустиле су Еразму, да напише ове нечувене редове: „Васпитане девојке, каже славни писац „Похвале лудила" састоји се, да се знају клањати, држати руке, смејати се, грицкајући уста, не пустити десну руку место леве и не отворити увек уста смејући се. To је довољно, да се уда. Могао би се додати коментар овом портрету и наћи, да су људи те епохе ценили мало себе, кад су мислили да нађу у сличним будалама достојне другове, да оснују будућу породицу и да иду поред њих по стази живота. У осталом ми се не налазимо овде пред једном хипотезом, и историја нас учи, да се ове професионалне незналице често показују мудре у лукавости, инспирисаној годјармљеним стањем, у коме их људи теже да одрже. Ове незнатне богиње знају понекад да истакну сјајне проналаске, да би исмејале оног, који их сматра као неспособне

314

Женски Покрет

9. и 10