Ženski pokret

ка научила ме је у-кратко о Св. Писму, неколико тирада из трагедија и неколико принципа из музике. Према њеном признању тешко је наћи основнијег образовања и они који познају улогу, коју је г-ђа Жанли играла у историји свог доба, могли би се зачудити видећи њу са овим бедним знањем неколико година доцније са војвоткињом од Шартра као гувернантом њених девојака. Али читајући даље налази се објашњење ове загонетке. Накнадна система, која потиче из занемареног образовања показана нам је по самој г-ђи Жанли, јер она наставља: „Али од мојег детињства, ја сам проводила сваки дан два часа у салону моје мајке слушајући како се говори о Алзаберту, Хелвецију, Мармонтелу, најзад о свакој слави тог доба и благодарећи дивном асимилаторском духу, идеје су продрле у мој мозак и изазвале код мене укус за студијом и корисном лектиром." Ми знамо, да је она много развила своје диспозиције, које би можда остале у првобитном стању, да се није на други начин образовала. Ми заиста нећемо да дамо пример једне мајке тако одвојене од њених својстава, али непристрасни не могу да избегну расматрање које је изазвало овако специално образовање. И поред своје воље човек се пита, дали је једна жена једино везана за дужности мајке, једна жена, чија би брига била огранич на на тешку материнску нежност била за њену кћер диван помоћник, што је била за г-ђу Жанли њена мајка, која је предајући се бризи искључиво интелектуалној створила нехотично можда али несумњиво око себе бољу средину, у којој се купала душа њене кћери. Зар се ова хипотеза не ставља победоносно према оној, која се одавно решила потврдно? Да мати љубазне приповедитељке није и мала идеје, које су је одвратиле од њених породичних својстава, да је њена душа имала идеје без полета, ништа не би доказало, да је била добра васпитаница њене кћери. Ока би се као толике друге повела за светским вихором и дала би свом детету само пример пустог живота, идеја племенитих и великих радости. Ово није претпоставка, већ је често истина. Жене, које се не образују налазе се често изложене лакомости и посвећују најбољи део својих часова многим ситницака. Неке су добре вере. Оне оплакују измишљене обавезе, које их ограничавају, да напусте друге стварније. Оне су често према својој деци

316

Женски Покрет

9. и 10.