Ženski pokret

rađala desetoro, dvanaestoro dece, a danas dvoje, troje! Bilo bi probitačno kada bi feministkinje-ideolozi obratili više pažnje modernoj literaturi. Ne mora to bilti odmah Njemilov, Hodan, Stocker, ali i umereniji Miiller-Lyer, Rihle-Gerstel, Masaryk, Perkins, i last not laest Rosa Mayreder. Njeno klasično delo »Zur Kritik der Weiblichkeit« (Leipzig 1905) bi svaki feminista morao ne čitati, nego studirati. * * * Veliki zadatak uzela je g-đa Štebi što se vidi već iz naslova: »Žensko pitanje, ženski pokret i žene«. Dokazivati pravo žene na borbu mislim da je izlišno. Nota bene: za borbu nije potrebno pravo, nego snaga. Žene uopšte precenjuju taj pojam »prava«. Glavno je imati umnu snagu i psihofizičko zdravlje, onda se pravo već zadobija. G-đa Štebi ima članak »Porodica«, u kome kaže: »U njoj žena doživljava svoje najdublje poniženje i najviše uzdizanje«. Za ženu feminističke ideologije to ne stoji, ne može postojati, inače bi potraživanja feministike bila direkt apsurdna. Jer, baš ta patrijarhalna porodica a drugu za sada ne znamo i nemamo temelji na nepravnosti žene i potčinjenosti že ne, što g-đa Štebi sama izjavljuje na koncu idućeg članka, gde veli: »da je najjači razlog ženine borbe za oslobođenje bio taj, da se spase iz skučenosti i teskobe porodičnog života«. Kako te dve rečenice da se dovedu u sklad? Ja sam uverena da je g-đa Curie svoje najviše uzdizanje doživela kada je objavila radium, a g-đa Eupardt kada je preletela ocean, premda obe imaju porodicu. Teško je dokučiti smisao sledećih reči g-đe Štebi: »Ne možemo verovati da je današnje stanje orijentacija za budućnost: Naprotiv ono je teška zabluda čovečanstva«. Koje stanje? Ono nosi u sebi danas, kao što je to uvek bilo, mnogo struja. G-đa nije za revoluciju niti za celokupno rešenje po intenciji radikalnih reformatora, veli, šta više da ni »dobre reforme bračnog i porodičnog prava naravno nisu spasonosni lek za unakaženi porodični život, jer nedostajanje tih promena nije jedini razlog za sadašnje potcenjivanje porodičnog života«. Ima pravo, zakoni nisu sve, ali mnogo, šta više vrlo mnogo i na svaki način, jedan od najglavnijih uzroka bračne mizerije. lako oni nisu jedini razlog, ne leži u tome razlog da se ne traži njihova reforma. Tamo pak stoji: nekada je porodica bila takođe »privredna zajednica«. Današnji privredni sistem je tu funkciju uništio... taj sistem je najviše doprineo đa se uzdrmao moralni temelj porodičnog života....,

i da p rodica nije više duhovna i duševna jedinica«. Ja tu ne mogu da se saglasim sa g-đom Štebi. Mislim da je duhovna, duševna i moralna zajednica vrlo moguća i tamo gde nije privredna zajednica. Zatim g-đa Štebi dolazi na monogamiju. Teoretski vlada monogamija već vrlo dugo, a praktički se, mislim, pre protiv nje grešilo još više nego danas. Ali, suma sumarum, šta kaže taj članak »Porodica«, kakvu pouku sadržava on za feministkinju? Je li g-đa Štebi za patrijarhalni brak ili nije? Kako treba da izgleda ta privredna zajednica među ženom i muškarcem, jer nema izgleda da ćemo mi ceo privredni sistem sadašnjice izmeniti, a za kakav da ga izmenimo? Da li želi g-đa Šteb: da se vratimo u srednji vek? Po ovom članku bi čovek to morao verovati, a na to pokazuje i drugi članak koji nosi natpis »Tegoban položaj savremene žene«. Ja negiram da žena sadašnjice, ukoliko je feministički orijentisana, samostalna i svesna svog čovečijeg dostojanstva ima tegobniji život nego žena pređašnjih stoleća, osim valjda onog malog broja socijalno visoko postavljenih žena, kojima i danas ide vrlo dobro. Mislim, nadalje, da i u Jugoslaviji nije potrebno braniti monogamiju braka pošto i Turci prolaze na nju. To nije uopšte u pitanju. Mi bismo rado čuli od g-đe Štebi. po naslovu članka, kako ona misli da treba da izgleda ženin položaj u braku? Nieni privredni. moralni i socijalni odnosi prema mužu? O tome se ćuti. Gospođa okončava »da ženina prava zakržljaju u braku«. To mi svi znamo, ali zadaća feminističkih vođa je da kažu, i to konkretno. kako treba da se. bar po njihovoj ideologiji. izmeni forma braka da žena ne zakržlja. Vođe jednog pokreta moraj imati konkretan program. Kako glasi on što se tiče braka i to naročito odnosa među bračnim drugovima. lli želi gospođa socijalistički sistem koji je za odstranjnje porodice i braka? Idući članak posvećen je seksualno etičkim pitanjima i tu pogotovo ne zna čovek kakve se smernice daju za budućnost. G-đa Štebi kaže: »Stanje savremene žene pogoršano je sadašnjim shvatanjem seksualnog zadovoljenja. Ne samo omladina nego i stariji rešavaju seksualno pitame sasvim individualno, ne izbegavaju zadovoljenje seksualnog nagona nego izbegavaju dužnosti materinstva i očinstva, što je šteta za biološku snagu naroda. »Izbegavati očinstvo može značiti: preprečiti začeće, ne starati se o rođenom detetu. ne hteti uopšte dete. ne. hteti in infinitum, hteti ih u ograničenom broju, mutatis mutandi to isto za ženu. Pre nego što те to tačno i jasno rečeno. ne može se o toj temi debatovati. Faktično je muškarac

46

ŽENSKI POKRET

MART, 1933