Ženski pokret

нашег феминизма. Hac жена је дужност да се освјестимо и да тражимо и пропагирамо стриктну примену закона, јер заједно са Жосефин Батлер, првим борцем противу реглементације тврдимо, да је лишавање личне слободе извјесних жена без правне основе, лишавање слободе и свих осталих жена" . Постојећи морал даје главне контуре јавном мишљењу, а јавно мишљење је полазна тачка свима законима. У земљама са двоструким сексуалним моралом, по којем су жене деградиране на ниво неког нижег организма без моралa, без етике, сачињене само од сексуса, како би то многи желели, а многи лекари тврде од Хипократа до наших дана „Om s mulier in utero“, у таквим земљама је грађанска равноправност оба пола немогућа, кад би и свака друга од нас била универзитетски професор. А нашој унутарњој слободи, нашем људском достојанству и стицању личне самосталности, које право нам данас нико више не може оспорити, поготово је услов један сексуални морал, јер једино тај у односу жене и мушкарца искључује господара и роба, који се купује, било у форми проституције, било у форми неетичког брака, и тражи два равноправна друга. IV Први практични резултат једнаког сексуалног морала је нестајање реглементиране и проституције уопште. Тај факат наилази на највише негодовање у друштву. Говорећи често о том предмету и дискутујући о њему са младима и старима, женама и мушкарцима, чула сам најчудноватије примједбе о таквој друштвеној промјени. Многи младићи су тврдили да je проституција „нужно друштвено зло“, да би они могли „да сачувају здравље“! Други су је оправдавали са својом „глађу за љубави"; младе дјевојке су тврдиле да је лакше зарадити проституцијом 10 динара за једну ноћ, него дању седећи за машином. Младе жене изражавале су велику бојазан, како he се оне поштене кретати улицама, изложене мушкарцима (као да су сви мушкарци бјесни пси и ја овде протестујем у њихово име) и т. д., и т. д. Свим тим приговорима дише један дух: потреба и оправдање ропства. И доказ је непромишљености и незнања кад

напредна и слободоумна омладина овако тврди, ова иста омладина која се с правом буни противу двоструког морала нашег официјелног алтруизма по којем богаташи искоришћавају и најужаснију биједу за своју разоноду (балови за сиротињу и болеснике, бриџ-партије за нахочад и т. д.). Кажем: доказ је непремишљености и незнања. Пошто феминизам у тражењу једног јединственог морала највише рефлектује на одзив омладине, дужни смо тој омладини да кажемо да ли је и како је могуће доћи до тог јединственог морала у сексуалним односима Ради ауторитета послужићемо се овде мишљењима неких од најјачих бораца за правду у људском друштву. Махатма Ганди, говорећи о проституткама као о „палим сестрама“, палим ради глади, каже: „Прије свега жена не смије бити забава, него друг“, и даље: „Ми се морамо стидјети док постоји и једна проститутка. Волео бих видјети да нестане цео човјечји род, него да и даље, гори од животиње, трпимо да се од најплеменитијег живог организма ствара предмет играчка. То се не односи само на Индију, него на цијели свијет. Ако ја говорим против модерног начина живота и упућујем на „преслицу" што је символ, то је зато што хоћу да упутим на једноставнији начин живота који нас неће понижавати дубље од животиње. Тежим за апсолутном слободом жене Патим од злочиначке равнодушности родитеља који остављају своје кћери у незнању, и његују их само зато да их што прије продају каквом богаташу." Масарик, једини практични филозоф, „у коме никада није било дуализма, који је значајан за многе геније, који су по дјелима својим велики, а у животу мали“, Масарик који увјек и живи онако како сматра на основи своје филозофије за право и коме је темељ филозофије „социјална праведност“, „остварање хуманитера на реалном тлу живота," „жива дјелотворна љубав и ocjeћaj свељудског братства", Масарик тражи „демократизацију полова“, јер је досадањи мушки аристократизам, основан искључиво са циљем да задржи власти и да гомила техничко знање, основао до душе „државне цркве и државне школе“ али и „државну

Samo stvarno i и svakom pogledu nezavisan narod može računati za ostvarenjem svojih želja i odlika.

Gazi Mustafa Kemal

JANUAR - MART 1936

ŽBNSKI POKRBT

5