Ženski svet

171

то не може, нека их онако чисти, што се чисте хаљине кужне болести нека их дуго проветрава; па тек онда употреби.

као

ЖЕНСКИ СВЕТ.

иза сваке друге

112

20. И соба где је болесник лежао, ваља да се добро проветри, после десетак дана ориба и опаје, па тек онда изнова намести. Др" МЕЈ 5.

|, бично се држи да је уз лепо лице и душа лепа, ал ово пе стоји увек!

Пажљиви људи разликују данас на женскима лице интересантно и лице правилно и класички лепо од просто лепога, па по томе суде и о вредности душевној.

Просто лепо лице нађе се у свакоме селу; правилно лепо ретко је и у вароши, још је много ређе лице интересантно, а клавично лепо лице ни у по света.

У осталом, као уз просто лепо, исто тако и уз интересантно, уз правилно и класично лепо нађе сеи душевних махна као и врлина, само је у женскињама интересантним лицем обично више образовања, а уз просто лепо ретко је наћи умне бистрине.

Главне су чињенице и мушке као и женске личне лепоте чело и коса, очи, нос, уста п образи; а ми ћемо овде навести, шта учени људи и вештачи мисле и суде о челу.

О челу људском држи ве, да је оно врата душе, а очи да су прозори, па млоги чита са чела унутарњост главе. На челу се виде бриге, види озбиљндет и веселост и види добродушност и суморност и др.

Чела су велика ил мала, широка ил узана, укругла ил четвораста, права, равна, напред испупчена или натраг заваљена, глатка ил убрана. „Женско је чело мање округлије и чистије, а мушко је веће и неравније.

Славни учењак Сагиз прави јачу разлику између чела мушког, женског и детињег, па вели за женско чело, да је више налик на детиње и додаје, да је просто округло и глатко чело слаб знак духовитости, а за оне, које имају чело већма налик на мушко, оне су и карактером више налик на мушкиње па држи оне

Панић

са више детињим челом, да су душевније, а ово је лешна вредност женска.

Чело, што је с обе стране изнад очију испупчено, држи се, да је и у женских знак јачег разума, Чело натраг завраћено појетичније је, а чело право, прозаичније. Људи са високим челом оштрије све опазе и брже све науче, али су жешћи, наглији; а људи са ниским челом теже опазе и теже свашта науче, али су постојанији. Што се тиче величине чела, држи се, да је осредње чело у женских бољи знак, него врло велико или малено.

За људе са врло широким челом не стоји увек оно, што прост свет држи да су умно даровитији, него се нађе више лењих п заузети више за јелом и пићем.

Мушки са малим челом су живљи и пргавији, а за женске са врло маленим челом, а јаче испупченом главом на потиљку, држи се, као и за оне са врло великим челом, да су не само хладне и прозаичније, него их има и силовитих па ове су боље за занате и трговине, а нису за жене патних и душевних људи.

Слично овоме држи још стари грчки ФилосоФ Аристотел, да је мало чело знак човека неукротљива, велико знак човека спора; округло знак човека слабоумна, равно знак мудра, умерено велико п четвероуго знак великодушна, а узано знак страстљива. А сл. Кесћ додаје, да суп код женских исти таки знаци, те са женскима врло малог и узаног чела ваља вр ло пажљив бити и избегавати их.

Бора на челу има уздужних и усправних. За боре уздужне држи се, да су знак разумних, мудрих, поштених и правичних људи. Боре праве знак су тврдог, а мало извијене, знак меканог карактера, а криве показују неповерљиве и лукаве људе.