Ženski svet

261

у њима леже, јер перје, па и вуна и паМук упију отров па не џуштају тако лако. Најопасније су оваке постеље у време какве редње; па за то, кад не можемо набављати постеље од коњске струње (Козз-

ћааг), које су здравије и боље, а нећемо.

да лежимо на слами,а оно ваља да знамо бар, како ћемо се сачувати од зарази и отрова, која се увуку у оваке постеље.

У перјаној постељи, у којој је лежао болесник од какве тешке и опасне болести, особито у време какве редње, па ако је и оздравио, не ваља нико да лежи и спава на такој постељи, док се из ње не истерап не утамани онај кужни задах и отров, јер има примера, да су таке постеље, после болесника, остале и лежале годинама недирнуте, па кад је на њима неко први пут легао, а он се заразио и поболео од оне болести, коју је имао болесник, што је на њима пре више година лежао. Најопаснији су отрови од помора. а ти се баш пајјаче и ушију,

Бездушно би било, кад би се таке постеље, или оно перје продавало ил поклањало, на којим је такав болесник ле-

ЖЕНСКИ СВЕТ.

262

жао, него их ваља прво очистити, а то бива тако, кад се оставе таки јастуци ил перине да висе по више недеља на слободном ваздуху и на сунцу тако, да са свију страна допире на њих сунце и ваздух. Осим тога ваља и да све шипкају често оваке постеље, јер се тим начином лакше отресе и истера отров онај. Гостионичари купују највише оваке постеље, јер су јевтине, а друго, тамо и доспевају људи од свакојаке болести, а крај тога се слабо и пази на то, да се те постеље измену или на горњи начин чисте. С тога није саветно да се по гостионицама, особито у време каквих редњи, па и иначе легне на голе јастуке; изузимајући, где је човек уверен, да је постеља чиста од тога. У таким приликама најпробитачније је, да човек преко јастука пребаци евоју какву огртачу, па онда да легне. На ово ваља особито да пазе они, који имају тај ружан обичај, да мање ви. ше леже потрбушке, или да загњуре лице и нос у јастуке па да онако из прверуке увлаче у себе онај отров, што се на-

гомилао од каквих болесника. —-н.

———–росехоје "кје вафеајус-—— Ба

лобода и ред: две познате речи, које валда сваки дан чујемо или

||.

5 изговарамо, али за њину важност сла-

Х

Х бо разбирамо. Изговарамо те свете

речи као п остале; примили емо их као деца, али мисао, која се у њима скрива остаје нам за дуго тајна И што дуже човек о њима размишља све им већу важност и поштовање одаје, док их на послетку не уврсти у ред првих покретних сила, које човечанство напред крећу и без којих не би било напретка, не би било државе, друштвеног уређења. Па кад схватимо значај тих најглавнијих покретних сила, не можемо себи да протумачимо, зашто друштво о њима тако слабо води рачуна. Колико би се неспоразумљења, свађе и трвења избегло у породичном и друштвеном животу, у црквеном и државном уређењу, кад би сваки имао чиста појма о пдеји слободе и реда љ одношају њихову у друштву. Деветнаести век при-

ОДЕОШАЈ СЛОБОДЕ И РЕДА У ДРУШТВУ.

миче се крају: журимо се да не заостанемо !

Данашњи дан женски свет треба тако исто да води рачуна о друштвеном развитку као пи мушки; треба женска да схвати свој положај у друштву, да схвати узвишен позив, који је дужна писпунити као жена, као мати човечанства, јер без ове свести крај све своје углађености спада у средњи век. Немој се дакле женски свете плашити и туђити од таких чланака, који захтевају више размишљања и стрплења него читање забавних дела. Знам, да је овај мој посао неблагодаран и да ће многе прекинути читање, али мени је доста награде, ако ми и врло мален број красних Српкиња поклони пажње и труда, јер: „Мтејеп се Џеп 15Е зећ тт,“ -

Дуго сам се колебао, док сам се отважио, да се латим тако неблагодарна посла; а још више ми бриге задаје начин разлагања тако важног и замршеног пи-

=