Ženski svet

својих девојака; што више негује и развија у њих сваку нраву женску, сваку чисто људску врлину; што се више брине, да њихове наклоности, жеље и радости у хармонији буду и остану са њиховим женским и личним положајем у свету: све ће се сигурније моћи надати, да ће у цветном добу женске младости бити и женске грације и умилности, ма да се као деца можда нису умела наћи и ма да су била можда дрвена. Није овако или онако кривљење руку или леђа, није овакав или онакав нагиб главе сам по себи грацијозан и умилан, него грације и умилности биће онда, када сваки покрет, свака реч, сваки поглед и смешкање, једном речи све кад је у складу, и када лепе покрете душе и срца тело својим кретањем прати, рекли би преводи, али само од себе, без свесног хотења. ЈУЛИЈА БУРОВ. Не можемо да поњамо, како, иначе паметне и брижљиве матере могу својим де војчицама од 12 до 15 година дозволити, да посећују игранке и дечије балове. Ту се омладини пружа отров са шећером помешан, који ће увек оставити за собом штетних трагова и већином убија невиност дечију и простодушност. Слаби живци, слаба воља за учењем и за домаћим занимањем, прерана зрелост, кокетовање и блазираност ето, то су иоследице оних балова у малом, где живот и забављање одраслог света полуодрасла омладина и мушка и женска с успехом подражава. Гледајте, да тело и душа ваших девојака буде здрава и немојте их пре времена правити маторим и ситим свега. КАРОЛИНА РУДОЛФИ. Ш. Душевно образовање. Нека има увек разлике између дужевне културе младића и девојке. Но та разлика неЧка буде више у машерији за мишљење него ли у веџбању моћи мишљења. Јасноћа, тачност и свеза нека се види у мишљењу и код једног и код другог пола. Културу разума и пресуђивања ваља унапређивати од чести општим стварима достојним знања, а од чести и каквимпо-

себним знањем, које ће бити од користи особито женском роду и таква култура нека је главно. Од таквог ће знања постати разумне жене, матере и умилне у друштву. Права наученост је без користи и већином на штету; ретки изузетци нису меродавни. Жеља за знањем и учењем , па још када ie управљеиа на полезне ствари, особито на природу и економију, сачуваће дух од сишничарсшва , и од занимања еа „ништа“, сачуваће од радозналости, жалосног приклапања и тежње свугде се задржавати, за сваки посао запети, који други раде. Образовање укуса само је онда штетно, када је главно. Дружење са врло паметним и образо ваним људма је много сигурније и боље средство за образовање духа, него ли читање књига. Читања има скоро увек и сувише па сигурно још и без избора. Разум тада мало шта добија, и често са онима, који и које су свашта читале, тешко је о чему се паметном разговарати, јер ипак немају никаквих општих појмова. Таленши за умешносш јесу добро средство зз чување од сувишиог читања Музика, песма, цртање испуниће лепо многи празан час, везиваће нас за кућу и даје се са наравсгвеним осећајима сасвим лепо довести у хармонију. нимајер. У свему оном треба подучавати девојку, што јој образује и веџба пажњу а поглед оштри да може оком све измерити. ј. иаул. „Учите девојке мислити.“ А да би могла мислити, мора жена пре свега бити господар својих осећаја, мора знати, како ће срце, које често хоће да набуја, довести под унраву разума. Жена скоро увек брже осећа него што мисли, па тако и трсба да буде, јер у нашим тешким, кадикад и привидно ситним дужностима, треба да нам је осећај помагач, који ће нам их оплеменити. Толико пак ваља свака жена да научи мислити, колико јој треба, па да знаде дати рачуна о својим осећајима. јулија буров. А. М. М.

71

ЖЕНСКИ СВЕТ.

72