Ženski svet

дакле свирачу или певачу мора дати његов рођени осећај. Само образован човек може с изразом свирати или певати. Потребно је дакле најпре исиитати смисао музичкога комада. То је дабогме тежак задатак, јер наћи идеје водиље музици, то захтева фин слух, силну вежбу и дубок поглед. Слух се зацело најбоље вежба многим слушањем. Разуме се, да човек мора за тим ићи да чује само што је добро. Чрез то чулно оруђе онда може дух лако наћи кључ, који му отвара и одгонета немушти језик тонова. Свагда дакле, ма како комад био састављен и армониски сплетен, ваља човек да тражи мелодију и у њој главни мотив, на који се често односи сав онај низ гласова, који долази за њим. Могло би се на пример почети с варијацијама, јер је ту у теми одељен главни мотив те га човек не мора дуго тражити. Па онда га човек може пратити кроза све варијације и тако научи језик тонова па онда зна, на који начин композитори обично одевају и приказују идеје. За тим би човек могао ирећи на сонате и на исти начин наставити. У опери се већ у увертири, ако је добра, лако може познати главни мотив. Кад је човек ушао у траг садржају музике, онда за цело не ће промашити израз, кад буде што изводио. Много поучна о музици има у писмима,

која је Целтер писао Гету. Целтер је био неимар у Берлину а имао је ванредан дар за музику и редак укус у свим уметиостима. У читаву низу писама а ту се налази и по која важна реч великога песника има нарочито много згодних опазака о музици и сиецијално о изучавању н.епу. Целтер је у Берлину основао био невачку академију, којом је хтео да распространи народно образовање. Али ево нека говори он сам: „Главни разлог, са којега бих желео да сте сад овде, чисто је идејалан. Наш кор још никако није ништа друго до велик органон, којија својом руком могу учинити да свира и који могу наместити као телеграФ, те могу њим приказати велике ствари. Да га само видите и чујете једаред, пукло би вам пред очима како још ником није, па ни мени. Оргуља, у којој је сваки писак биће, које се може вољно кретати, може бити нешто највеће, но она тражи и највећи дух, који ће њом управљати. Тај би дух нашао у зајелници најлегацу и најбољу омладину не сасвим покварене велике престонице, која радо схваћа сваку добру реч и ћутке иде затим да оснује школу мудрости; њена средства најзад јесу појезија, армонија и певање. Ја јопг једаред велим: нашли бисте, што јопт ннко није нагаао; зар не ћете још да дођете?“ (Сврпшће се).

HEKЕ ЗНАТНИЈЕ ЖЕНСКЕ.

Саошптио Љ. Л —ћ. (Свршетак.)

Али и Софији беше већ доста насиља и убијстава. Она је сама држала говоре стрелцима да се умире и да очисте улице од људских лешина. Кад се покољи мало примирише, СоФија је удесила, да се на захтевање стрелаца постави и Иван за другог цара поред малолетног Петра, јер ће иначе, тако се говорило, стрелци наставити пролевање крви. Искупише се бојари и достојанственици и напокон присташе на то. Али после два дана стрелци затражише

даље, да Иван буде први, а Петар други цар. И то су морали достојанственици примити. Кад је СоФија видела, да све иде ио њеиој вољи, сад тек учини главни корак за своју личност. 29. маја стрелци одоше к бојарима и изјавише жељу, да СоФија буде регенткиња, пошто су оба цара малолетна. И та им жеља би саслушана као зановест. Одмах одоше патријарх, бојари и др. СоФији и позваше јс да се прими

4

ЖЕНСКИ СВЕТ. Бр. 1